Minden a VW konszern mérnökeivel kezdődött – ők találták ki az MPI motorokat még az előző évezred 90-es éveiben. Akkoriban boldog-boldogtalan ezt tette a népautókba – de mit is kell tudni erről a típusról, miért tűnt el ugyanolyan hirtelen, ahogy érkezett?
Egyszerűsége lett a végzete
Nem kell órákig kutakodni ahhoz, hogy kiderüljön, az MPI motorok megítélése igencsak vegyes. A 90-es években a német gyártó és az alá tartozó testvércégek (Skoda, Seat) sok kocsija kapta meg az MPI jelzéssel ellátott motorokat. Multi-point Injection (szó szerinti fordításban: többpontos befecskendezés): azaz egy olyan motor, amelynél nem egy központi befecskendező adagolja az üzemanyagot, hanem mindegyik henger felett (közvetlenül) adagolódik a benzin. A Polo kapta meg elsőnek, ezt a Jetta követte, nem sokkal utánuk viszont már a Fabiák és Ibizák is ezzel a motortípussal hirdették magukat. Megbízható motorok voltak, amelyek azonban mai szemmel már nem állják ki a szigorú környezetvédelmi és takarékossági próbákat.
Tartós, de gyenge
Mind a mai napig vígan futkosnak MPI motorral ellátott autók az országutakon. Átlagosan 300.000 kilométeres futással számolva azt mondhatjuk, hogy megbízható meghajtásról van szó. Mivel azonban a benzin nem közvetlenül a hengerekbe érkezik meg (ellentétben a modernebb, például TSI motorok esetével), hanem a hengerek fölötti csatornából vezetődik át, a teljesítmény finoman szólva sem acélos. Az ilyen típusú motorokhoz turbót nem lehet csatlakoztatni, így tehát nem meglepő, az MPI egyáltalán nem mondható acélosnak, sportosnak meg végképp. Ezt kompenzálandó, az egyszerű felépítés kisebb szervizköltségeket eredményezett, azonban a gyártó pár év után már magától is rájött, hogy a jövő nem ezekben az erőforrásokban rejlik. Kiemelt figyelmet kellett fordítani a hűtésre – közös tulajdonságuk volt az ilyen meghajtású motoroknak, hogy hajlamosak voltak a túlmelegedésre (az üzemanyag magas hőmérsékleten, de alacsony nyomáson szállítódott). Egy dolog azonban különösen népszerűvé tette a Lajtától keletre. Ahogy az ember mind inkább jobbra haladt a térképen, úgy romlott az üzemanyagok minősége. Az MPI motorok viszont a magasabb kéntartalmú benzinnel is könnyen megbirkóztak, nem voltak kényesek az ilyen jellegű változásokra. Érthető tehát, hogy miért voltak kifejezetten kelendőek a volt kommunista blokk országaiban, valamint az egykori FÁK közösségén belül. Nem nagy titok – elég körülnézni a használtautó-piacon hogy meglássuk, arrafelé még a mai napig sok ilyen motorral felszerelt Dacia és Golf szeli az utakat.