A rádióban hallható számot énekelve, vígan tekergetjük, a még alig – de azért jó pár éve – használt autónk kormányát, amikor hirtelen kivillan a motorhibát jelző ikon. Ajjaj! Mi tévők legyünk most? Nem, sajnos nem elég, ha halkabbra vesszük a rádiót és félreállunk, hiszen nem véletlenül jelez az jármű. Irány az autószerviz, ahol a diagnosztikai eszköz a fenti hibakódok egyikét adja ki (P0300-P0304). De mit is jelent ez? Az első négy henger valamelyike égéskimaradást érzékel.
Trafócsere? Ne már!
Kicsit világít a műszerfal? Sebaj. Kicsit nehezebben indul? De legalább megy. Kicsit többet fogyaszt, mint szokott? Majd kevesebbet használjuk. Sok hiba, amit nem szabad elkövetni. Sokba fog ez nekem kerülni? Már megint költenem kell az autóra? A nyaralás akkor kimarad az idén? Sok a kérdés, de nem szabad várni! Hosszútávon valójában azt eredményezheti a hiba, hogy nem indul az autó, így trafócserével lehet a problémát megoldani, ami egy rendkívül drága mulatság. Ebben az esetben lehet, hogy elmarad a nyaralás, bár egyébként is mivel menne az ember, ha nem megfelelő az autója műszaki állapota. Ennél is rosszabb eset, ha a nyaralás közben, főleg, ha külföldön történik valami az autóval, esetleg nem indul. Általában szerencsére nem a legrosszabb eshetőséggel kell számolnunk. Legtöbb esetben azzal indul a baj, hogy az autó gyújtásából kimarad egy henger. Ekkor viszont még érdemes megvizsgáltatnunk, mert lehet, hogy csak egy trafógyertya működése nem megfelelő, az is lehet, hogy valamelyik kábel sérült meg. Ezekben az esetekben viszont olcsóbban megúszhatjuk, ráadásul biztonságosabban közlekedhetünk a forgalomban.
Ne hagyjuk annyiban, ha felvillan a kijelzőn egy hibakód
Nagyjából az ezredforduló óta az autógyártók a törvényi előírásoknak megfelelően kötelesek bizonyos funkciókkal ellátni a motort irányító rendszereket. Így tudja az autónk jelezni, ha „szerinte” – pontosabban a motorirányító rendszer szerint – valami nem működik rendesen. A rendszer lényege, hogy az autóban fellépő hibák már akár akkor kezelhetőek legyenek, mielőtt nagyobb baj lenne. A legtöbb sofőr még észre sem veszi, hogy valami nem működik rendesen, az autóban lévő rendszer már akkor jelezhet. Persze a hiba már valóban fennáll, így mindenképpen orvosolni kell. Sokan esnek abba a hibába, hogy mivel az autó működésében nem érzékelhető komoly változás (könnyen indul, úttartása is jó stb.), halogatják a probléma megoldását. Nem éri meg, mert a kezdeti, szerencsés esetben csak pár ezer forintos javítás, a későbbiekben akár több százezer forintra is felszökhet. Tehát a feladat, ha nem értünk hozzá: azonnal elvinni az autót a szervizbe!