Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Időpont kérés

Szív, sűrít, gyújt, kipufog – a 4 ütem

Egy Mitsubishi V6-os motorja

A kocsi egyre inkább kényelmi elemmé változik, amit szinte minden nap hajtunk, akár munkába menetelről legyen szó, akár hosszabb távú utazásokról. Ennek ellenére még mindig sok autótulajdonos nem tudja, hogy mialatt vezet, mi is zajlik le valójában a kocsija belsejében. Cikkünkben az autó négy ütemét vizsgáljuk, amik már biztosan a füledbe másztak SubBass Monster számából. Szív, sűrít, gyújt, kipufog – azaz hogyan lesz az üzemanyagból mozgási energia?

Első ütem: a beszívás

Az első ütem a dugattyú lefelé irányuló mozgásával kezdődik a hengerben. Eközben a vezérműtengely elfordul, majd kinyitja a szívószelepet. Ilyenkor szabad, hengerbe vezető út tárul a levegő-üzemanyag elegy számára. A keveréket a karburátor, közismertebb nevén porlasztó hozza létre: a folyékony benzinből vagy gázolajból permetszerű anyag lesz, ezáltal könnyebben mixelődik az oxigénnel. Ez a keverék szívódik be a hengertérbe. Amint a legalsó pontra ér a dugattyú, a vezérműtengely visszafordulásával bezáródik a szívószelep. Eddigre már a dugattyú felett lévő hengertér teljesen feltöltődik a levegő-üzemanyag eleggyel.

Második ütem: a sűrítés

Jelenleg ott tartunk, hogy a szívószelepek zárt állapotban vannak, tehát az üzemanyag-levegő keverék nem bír kiözönleni a hengerből. A második ütemben a főtengely elkezd forogni, majd felnyomja a dugattyút a hengerben, így a dugattyú feletti keverék összesűrűsödik. Ahogy a dugattyú a legfelső ponthoz ér, beindul a harmadik, gyújtás ütem.

Harmadik ütem: a gyújtás

Mielőtt még a dugattyú a legfelső ponthoz (vagyis az előírt sűrűségű levegő-üzemanyag elegyének létrejöttéhez) érne, előtte néhány pillanattal a gyújtógyertya szikra már lángra lobbantja az összesűrített elegyet. Az égési (helytelenül robbanási) folyamat rendkívül gyorsan megy végbe: a gázok, azaz a keverék egyből kitágul, a létrejövő hatalmas nyomás pedig felülről lelöki a dugattyút a hengerben. Ezt a folyamatot expanziónak, vagyis terjeszkedésnek szokás hívni. A négy ütemből ebben az egyben végez ténylegesen „hasznos” munkát a motor, a többi fordulat csupán járulékos veszteségnek tekinthető.

Negyedik ütem: a kipufogás

Ahogy a dugattyú a legalsó ponthoz ér, újból felnyomul a hengerben. Ebben a pillanatban nyitódik ki a kipufogó szelep, a dugattyú pedig kinyomja a levegő-üzemanyag elegy elégetésekor létrejövő égésterméket a kipufogócsőbe. Miután a dugattyú ismét a legfelső ponthoz ér, a kipufogószelep visszacsukódik, helyette a szívószelep nyitódik ki, a teljes folyamat pedig újból lejátszódik.

Összegzésképp elmondhatjuk, hogy a harmadik, vagyis a gyújtás a legjelentősebb ütem, hiszen valójában csak itt végez a rendszer munkát. Amint begyulladt az üzemanyag-levegő keverék a gyújtógyertya szikrájától, az egyből kitáguló gázok a hengerben letolják a dugattyút. Ennek következtében a főtengely is elfordul a hajtókar közreműködésével. Így lesz hát az üzemanyagból forgó mozgási energia, melyet a sebességváltó továbbít a főtengelyről a kocsi meghajtott kerekeihez.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere  
Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.
Autódiagnosztika  
Hibajelzés esetén az autó elektromos berendezéseinek, vezérlőegységeinek vizsgálata naprakész márkafüggetlen vagy egyes típusoknál akár gyári diagnosztikai szoftverek segítségével.
Autó állapotfelmérés  
Szakszerű és modern műszerekkel történő gépjármű vizsgálat, hogy Ön és családja nyugodtan autózhasson.
Futómű beállítás  
Nem megfelelő úttartás, rendellenes gumikopás vagy futómű alkatrész cseréje után elvégzendő művelet melyet a legkorszerűbb Hunter márkájú berendezéssel végzünk.
Vezérműszíj csere, vezérlés javítás  
Kötelezően előírt karbantartási művelet mely során a vezérműszíj és a hozzá szorosan kapcsolódó alkatrészek (szíjfeszítő, vezetőgörgő, vízszivattyú) cseréje történik. Vezérlés javításra a motorvezérlés felől hallható rendellenes hang esetén van szükség vagy egy felvillanó hibajelzés során eltárolt a vezérlés meghibásodására utaló hibakód miatt.
Fékszerviz, fékjavítás  
Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.
Klímatöltés, tisztítás, javítás  
Személy és kisteher gépjárművek klímaberendezéseinek töltése R134A és R1234yf ( régi és új típusú ) klímagázzal, klímarendszerek javítása képesítéssel rendelkező kollégákkal. Klímatisztítás és utastér fertőtlenítés akár ózonos eljárással is.
Automata váltó olajcsere  
Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.
Kuplung javítás, kuplung csere  
Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.
Műszaki vizsgáztatás  
A gépjármű forgalmi engedélyében szereplő éppen aktuális műszaki vizsga lejárati időpontjának meghosszabbítása egy erre kijelölt műszaki vizsga állomáson a gépjárművön elvégzett kötelező átvizsgálást követően.
Részecskeszűrő tisztítás  
Másnéven DPF tisztítás. A meghibásodott részecskeszűrő rendszerek javítása, az eltömődött részecskeszűrők tisztítása.
Kipufogó javítás  
Személy és kisteher gépjárművek kipufogó rendszereinek javítása, cseréje rövid határidővel, hogy a javítás után ismét a megszokott komfort érzete legyen vezetés közben.
Lengéscsillapító mérés  
Instabil nem pontos úttartás esetén elsődleges diagnosztikai mérés mely során pontos értéket kap autója lengéscsillapítóinak %-os állapotáról. 30.000km-ként ajánlott vizsgálat.
Gumiszerviz  
Személy és kisteherautók gumiabroncsainak cseréje és centrírozása akár 20” feletti felniátmérő esetén is. TPMS rendszerek javítása, defekttűrő ( Runflat ) abroncsok szakszerű cseréje. Szerelés és centrírozás nagy kapacitással.
Autófűtés és autóhűtés javítás  
Gépjárműve hűtő-fűtő rendszerének akár megbontás nélküli hibamegállapítása, szakszerű javítása.
Autó akkumulátor csere, akkuszerviz  
Gépjármű akkumulátorok vizsgálata, töltő rendszerek ellenőrzése, diagnosztikája. Hagyományos és AGM akkumulátorok cseréje, akkumulátor vezérlőegységek szükség szerinti alapbeállítása.
Dióhéjas szívórendszer tisztítás  
Masszív koromlerakódás borítja a közvetlen befecskendezéses benzinmotorja szívószelepét vagy diesel autója szívósorát? Ne várjon addig, amíg ez problémát okoz!
idő

Tisztelt Ügyfeleink!

Tájékoztatjuk Önöket, hogy autószerviz műhelyünk 2024.08.19-én és 20-án ZÁRVA tart. 2024.08.21-től a megszokott nyitvatartási rendben várjuk Önöket!

Az üzenet küldése sikeres!

Köszönjük hogy felvette a kapcsolatot a KA Bosch Car Szerviz munkafelvételével, hamarosan válaszolunk levelére, vagy felhívjuk a megadott telefonszámon egyeztetés végett.
Üdvözlettel: KA csapata