Ön vezet vagy Önt vezetik?

Ön vezet vagy Önt vezetik?

Talán nincs is az autóiparnak olyan témája, amiről többször írtak volna az utóbbi időben, mint az önvezető autó. A balesetek 90 százalékát emberi hiba okozza, nem csoda, hogy annyian üdvözlik a fejlesztést. Hamarosan megszabadulunk a részeg sofőröktől, mondogatják – na de valójában hol tartunk most?

Még nem kávézhatunk hátradőlve

Az önvezető autó hallatán leginkább a Teslára gondolunk, holott közel 150 cég fejleszt önvezető kocsit. Olyan cégnevek is felbukkannak a fejlesztők között, mint az Ali Baba is, a világ legnagyobb online viszonteladói portálja, de foglalkozik vele a Google is. Magyarországon tesztpályát is építettek Zalaegerszegen 250 hektáros területen, 40 milliárd forintból, amelyen az önjáró és elektromos autókat tudják majd tesztelni hazai és külföldi gépjárműfejlesztők. Kaliforniában, igaz, kis területen, de közlekedhetnek már ilyen autók szakemberi felügyelet nélkül is – mondta el a Bosch munkatársa a SzeBIT informatikai kiállításon Szegeden, ahol az is kiderült: az öt fokozatú skálán a Tesla önvezető autója csak a másodikon áll. A helyszínen viszont meg lehetett tekinteni egy harmadik szintű járművet. Utánaolvasva kiderült: az első szinthez azok az autók tartoznak, amelyekben már van tempomat és sávtartó asszisztens, de a sofőr végzi a vezetés oroszlánrészét. A második szintnél a számítógépek már jóval több feladatot vesznek át: képesek például arra, hogy az autó „magától” fékezzen a kanyarok előtt, elinduljon, ha megszűnt a dugó.

Az ötödik szint már igazi sci-fi

Fogyasztóként ma itt tartunk – ezek az autók elérhetőek kereskedelmi forgalomban. A harmadik szint már csak készenlétet követel meg vezetőjétől: az autó tulajdonképpen vezeti magát a számítógépek segítségével, de a sofőrnek készen kell állnia a beavatkozásra, nem kapcsolhat ki teljesen. A navigációs szoftverek és az autó érzékelőinek fejlődésével jutnak egyre magasabb szintre ezek az autók. A négyes szinthez nagyvárosi környezetben például már nem igazán kell majd sofőr meghatározott zónákban: az autók egymással is kommunikálni fognak a tervek szerint, ezzel is növelve a biztonságos közlekedés esélyét. Az ötödik szintnél pedig a sofőr már opcionális: ez a jármű mintha egy sci-fiből lépett volna ki. Mindenütt önvezető, nem kötődik bizonyos zónákhoz: a kifinomult érzékelő, navigációs szoftverek már „olvassák” a környezetet, az infrastruktúrát, az útjelzéseket, a számítógép rendkívül gyorsan dolgoz fel nagy mennyiségű adatot, és ezek alapján az autó magától közlekedik. El tudja képzelni, hogy a 2020-as évek közepén robottaxiba ülhet majd? Mi is nehezen – de ez a jövő.