A motor az autó legfontosabb alkatrésze, és mint ilyen, a mi feladatunk, hogy lehetőség szerint óvjuk, védjük a tőlünk telhető legjobb módon, hogy évekig biztosítsuk a kocsi számára az erőforrás tökéletes működését. Nincs is annál ugyanis bosszantóbb és általában pénzügyileg megterhelőbb, mint a motor meghibásodásának kezelése. Mi leginkább a túlmelegedés megakadályozásáért tehetünk sokat.
Mitől mehet tönkre a motor?
Az autó motorja számtalan alkatrészből áll, amely együttesen alkot egy tökéletes egészet. Ezek az elemek mindannyian extrém hőhatásnak és terhelésnek vannak kitéve, amely miatt bármilyen elővigyázatosak is vagyunk, óhatatlanul elő fognak fordulni meghibásodások. Az éves szervizek alkalmával ezért fontos az erőforrás átvizsgálása, az esetleges feltárt problémák mihamarabbi kijavítása. A szerelőműhelyben töltött két alkalom között a legtöbbet a motor túlmelegedésének megakadályozásáért tehetünk. Az erőforrás leghatékonyabb működését az úgynevezett üzemi hőmérsékleten tudja leadni. Ennél magasabb hő nem tesz jót az alkatrésznek, könnyen túlmelegedhet. Emiatt különböző trükköket alkalmaznak az autógyártók, hogy biztosítsák a motor hűtését. A legfontosabb lépés a hűtőrendszer kialakítása volt. Ez egy zárt rendszer, amely arra hivatott, hogy biztosítsa az optimális üzemi hőmérséklet fenntartását. A benne keringő folyadék segítségével folyamatosan hűti a motort, amely így nem tud túlmelegedni. Persze csak akkor, ha nincs valahol hiba a rendszerben. Az, hogy egy tömítés elhasználódik, könnyen kiderülhet a kötelező szervizek alkalmával, mint ahogy az is, ha valahol szivárog a hűtőfolyadék a tartályon, vagy a hűtőrendszer valamelyik pontján keletkezett sérülés miatt. A hűtőfolyadék minőségét és mennyiségét viszont nekünk kell ellenőriznünk. Ha hiányzik a rendszerből valamennyi, akkor biztosítanunk kell az utánpótlást. Ehhez tartsunk az autóban megfelelő adalékanyagokkal ellátott hűtőfolyadékot és desztillált vizet, hogy szükség esetén után tölthessük a tartályt.
Mitől melegedhet még túl a motor?
Ha már túlmelegedett a motor, akkor azonnal álljunk félre és állítsuk le, hogy le tudjon hűlni. Nyissuk fel a motorháztetőt óvatosan, résnyire, hogy a motorból kiáramló forró gőzök nehogy égési sérüléseket okozzanak nekünk. Ha forró a motor, akkor ne nyissuk fel a hűtőfolyadék beöntő nyílását sem, mert az is balesetveszélyes lehet. Csak akkor töltsük fel a megfelelő eleggyel a tartályt, ha már kihűlt az erőforrás. Ne csak sima vizet használjunk, mert rövidtávon ugyan a hűtési feladatait ellátja, viszont a csapvízben lévő anyagok miatt könnyen lerakódások képződhetnek, vagy korrodálódhatnak a fémes alkatrészek, ami hosszabb távon komoly problémákat és hatalmasra rúgó javítási költségeket eredményezhet. Persze nem feltétlenül azért melegszik túl a motor, mert nem megfelelő a hűtőfolyadék szintje. Van egy másik folyadék, amelynek szintén fontos szerepe van a hűtésben. Ez nem más, mint a motorolaj, amelynek az ellenőrzése, és szükség szerinti utántöltése szintén a mi feladatunk. Ha a folyadékok rendben vannak, nincs sérülés a hűtőrendszer egyik elemén sem, a motor akkor is túlmelegedhet más alkatrészek fals működése miatt. Ez leginkább a nyári kánikulában következik be. Az oka pedig lehet egy már említett tömítés, vagy a vízszivattyú egyes alkatrészeinek elhasználódása. A helyzet az, hogy minél idősebb egy autó, minél többet futott, annál valószínűbb, hogy elő fog fordulni a motor túlmelegedése, kis odafigyeléssel és megfelelő karbantartással ezt az időt lényegesen eltolhatjuk.