Ne az olajcserén spóroljon!

Ne az olajcserén spóroljon!

Az olaj megválasztása elsődleges fontosságú a gépkocsi biztonságos működése szempontjából. Ha hosszabb ideig szeretné használni autóját, érdemes fokozott figyelmet szentelnie az olajcserékre.

Olcsó és fontos “alkatrész”

A motorolaj feladata a motor kenése és kisebb részben hűtése is. Ehhez lebegésben kell tartania a kenőanyagban lévő szennyeződéseket, amelyek kiszűrése az olajszűrő feladata. Ha elmarad, vagy sokkal későbbre csúszik az olajcsere, az olaj fokozatosan elveszíti viszkozitását, azaz kenőképességét, ez pedig fájó következményekkel járhat. A motorolajok osztályozása viszkozitás alapján történik: anno a SAE (Society of Automotive Engineers) alkotta meg az alapokat, amelyek az olaj viszkozitását 98,9, illetve -17,8 Celsius-fokon írják elő. Az így megalkotott rendszer szerint az elnevezés első, W-vel jelzett tagja a téli viszkozitásra utal, míg a második szám a nyári tulajdonságokat határozza meg.  A minőségi termékkel szembeni elvárás, hogy alacsony legyen a párolgása, legyen jó a hőelvezető képessége, ne habosodjon, továbbá oldja és lebegtesse a motorban keletkező szennyeződést, ami majd az olajcsere alkalmával kiürül a motorból.

Olajcsere 20 ezer kilométerenként?

Körülbelül 20 évvel ezelőtt az autók többségének 5 és 10 ezer kilométer között határozták meg a javasolt legkésőbbi olajcserék idejét, ez mára már a duplájára nőtt. Az olajcsere periódust kétféleképpen szokás megadni. A megtett kilométer, illetve az idő függvényében. Egy átlagos személyautónál ez általában 15 ezer kilométer, vagy pedig egy év.  A csereperiódusok idejének megnövekedése kisebb részt az autómotorok minőségi javulásának, nagyobb részt a kenőanyagok hatalmas fejlődésének köszönhető. Jó, ha tudja, csak városi használat mellett, az előírt csereperiódus maximum felénél cseréljünk motorolajat, ellenkező esetben akár olajsár is lehet a szomorú végeredmény.