A fékberendezés számos kopóalkatrészt tartalmaz. A biztonságos közlekedés fenntartásához éppen ezért rendkívül fontos, hogy folyamatosan ellenőrizzük ezek állapotát, és szükség esetén cseréljük azokat. Ha azonban olyan hibát tapasztalunk, ami már sokadszorra visszatér, akkor érdemes máshol is keresnünk a probléma okát. Miért lehet például, hogy aszimmetrikusan kopik a hátsó féktárcsa?
A fékberendezés
A fékek szerepének fontosságát nem győzzük hangsúlyozni, sajnos mindenki találkozhatott már balesetekkel az utakon. Ezek egyik hányada azért következik be, mert a járművek fékberendezése nincs megfelelő állapotban. A mozgásban lévő, akár több tonnás járművek megállításához, lefékezéséhez tökéletesen működő fékrendszer szükséges. A legtöbbször persze nem egyik napról a másikra jelentkezik a hiba, éppen ezért fontos évente legalább egyszer leellenőrizni a fékalkatrészek műszaki állapotát. Meghibásodhat a fő fékhenger, tönkremehet a dugattyú vagy a fék munkahenger, de lehet gond a fékdobnál vagy a fékpofánál is, sőt akár a fékolaj is elszivároghat. A legtöbbször azonban a kopóalkatrészek használódnak el, a féktárcsa és a fékbetét. Ezeknek a csereperiódusa lényegesen rövidebb, akár már ötvenezer kilométerenként elkophatnak, de a legjobb féktárcsák várható élettartama is alig haladja meg a százezer kilométert. Ha a tárcsa az elhasználódás miatt már nem éri el a gyártó által meghatározott, milliméterben megadott vastagságot, akkor haladéktalanul cserélni kell, különben jelentősen csökkenhet a fékhatás, ezzel párhuzamosan pedig sokszorosan megnőhet a fékút, amely kockázatos helyzeteket teremthet az utakon. Ráadásul a túlságosan elvékonyodott féktárcsa könnyen el is törhet, ami a fékhatás megszűnésével, és jó eséllyel balesettel járhat.
A féktárcsa cseréje
Ha elérkezett az idő, akkor a féktárcsák cseréjét párban kell elvégeznünk, hogy biztosítsuk a megfelelő fékhatást. Ezután néhány száz kilométeren keresztül fokozott óvatossággal használjuk a járművet, hiszen a fékbetéteknek és a tárcsáknak össze kell kopniuk az optimális működéshez. Ha mindkét alkatrészt cseréltük, akkor a gyártók szerint nem is kellene foglalkoznunk velük legalább ötvenezer futott kilométerig, azonban ezzel azt kockáztatjuk, hogy nem veszünk észre valamilyen hibát. Ugyanis hiába van egy alkatrésznek meghatározott csereperiódusa, ez nem jelenti azt, hogy kötelezően problémamentes addig a pontig a használata. Előfordulhatnak anyaghibák, ami miatt gyorsabban kopik az alkatrész, vagy lehetnek a felületén hajszálrepedések, ami a gyártás során keletkezett vagy a nem megfelelő tárolás okozta. Az sem mindegy, hogy milyen a vezetési stílusunk, ugyanis az is nagyban befolyásolhatja a féktárcsák élettartamát, és az sem kizárt, hogy más alkatrész fals működése miatt amortizálódik gyorsabban az alkatrész az elvártnál. Ilyen eset lehet, ha valamelyik tárcsa aszimmetrikusan kopik, így hiába cseréljük jóval a megadott határidőn belül, a meghibásodás röviddel később újra felütheti a fejét. A leggyakoribb hiba a nem megfelelő rögzítés, amely legtöbbször a nem túl precízen kivitelezett házi féktárcsacserének köszönhető, de néha a felületesen dolgozó szervizekben is előfordulhat. Ilyenkor a túlhúzott beállító csavarok eltorzítják a menetet, és a tárcsát nem lehet tökéletesen a helyére illeszteni. Máskor viszont a rozsdásodás okozza a problémát, emiatt nem áll megfelelő szögben a tárcsa, és kezd el aszimmetrikusan kopni.