A szokásosnál sűrűbben kell járnod tankolni? Úgy véled, valami bibi van a kocsiddal? Akkor a cikkünk Neked szól! Csokorba szedtük, hogy melyek azok az alkatrészek, melyeknek meghibásodása gyakran az üzemanyag fogyasztás növekedésével jár, hogy lásd, mikre kell odafigyelned.
Biztos, hogy gond van?
Még mielőtt kétségbe esnél, hogy valami nagy gond van az autóddal, mert eszi a benzint/gázolajat, először bizonyosodj meg róla, tényleg nagyban tér-e el a fogyasztás az eddig megszokottól. A pénztárcakímélőbb opció, hogy Te magad ellenőrzöd, házilag. A következő tankolásnál amennyire csak lehet, nyomd tele a tankot, legalább a pisztoly első kattanásáig. Nullázd le a napi számlálót a műszerfalon, majd lehetőség szerint vegyesen – lakott területen belül és országúton – autózz, amíg majdnem teljesen kiürül a tank. Persze azért ne egy szuszra! Ha kifogyott a nafta, újra pisztolykattanásig töltsd fel üzemanyaggal a tartályt, és olvasd le a belenyomott litermennyiséget. Jöhet a számítás! Oszd el a tankolt literszámot a megtett kilométerek számával, és az eredményt szorozd meg százzal. Így meg fogod kapni a 100 kilométeres átlagfogyasztását a kocsidnak. Akkor mondható normálnak a fogyasztás, ha nem tér el túlságosan a gyári értéktől, vagyis, ha 7 litert ad meg a gyártó átlagfogyasztásként százon, akkor a 6-8 liter még ugyanúgy optimális. Ha kizárólag csak városban autókázol, akár 1-2 literrel is túlhaladhatod a gyári értéket.
Drágább, ám sokkal biztosabb megoldás, ha autószervizbe viszed a kocsit, és ott vizsgáltatod meg, tényleg van-e valami probléma. A szerelők nagyon egyszerűen kiszűrik az átlagon felüli fogyasztást, egy egyszerű kipufogó mérést (szén-monoxid mérést) végeznek, ami alig pár perc alatt megvan.
Alkatrészek, amik dobhatnak a fogyasztáson
A sokak által feleslegesnek tartott, a kipufogócsőbe, a katalizátor dob elé szerelt alkatrész, a lambdaszonda meghibásodása is eredményezhet túlzott üzemanyag fogyasztást. A mai, modern üzemanyag befecskendezésű autókat el kellett látni egy ellenőrző szerkezettel, amely a kipufogógáz összetételét vizsgálja. Az ebből kapott adatokat a kocsi vezérlőegységének továbbítja, hogy kiderüljön, dúsítani vagy szegényíteni kell az üzemanyag-levegő keveréket. Az oxigénszenzor meghibásodása esetén valótlan értéket küld, emiatt dúsulhat az elegy, ami üzemanyagfogyasztás-emelkedést eredményez. Ha már a kipufogó rendszernél tartunk, akkor a katalizátort is meg kell említenünk, hiszen ennek tönkremenetele – ha csak kismértékben is – befolyásolhatja a fogyasztást. A kipufogórendszer eltömődése és a légtömegmérő valamint fojtószelep potenciométer meghibásodása egyaránt okozhat hasonló problémákat.
A motor hőmérsékletének változását figyelő hűtőfolyadék hőmérséklet érzékelő is növelheti a fogyasztást. Feladata, hogy a hőmérséklet figyeléséből származó információk alapján „megmondja’ a motorvezérlő egységnek, hogy szegényítsen vagy dúsítson az üzemanyag-levegő keveréken. Ha tönkremegy az alkatrész, hirtelen megnőhet a fogyasztás is.
Listánkat még elég sokáig folytathatnánk, ám tapasztalataink alapján ezek azok az alkatrészek, melyek a legtöbbször okolhatók az üzemanyag fogyasztás növekedését.