Előfordulhat, hogy indításkor, vagy akár menet közben is furcsa, zörgő hangokat hallunk a motor irányából. Az első reakció valószínűleg az ijedtség lesz, hiszen ha azt sejtjük, hogy a motorral van valami probléma, hajlamosak vagyunk óriási kiadásokat vizionálni. Azonban hallás alapján felesleges ötletelni, hiszen a szokatlan zajt szinte bármi okozhatja.
Nem könnyű a hiba felderítése
A motorháztetőt felnyitva vannak látható, viszonylag könnyen észrevehető hibák, azonban elképzelhető, hogy bontani szükséges a sikeres felderítés érdekében. A hiba megtalálásában nagy segítségünkre lehet akár egy sztetoszkóp vagy fonendoszkóp is. Ezeknek nem véletlenül egyezik meg a neve az orvoslásban használt eszközökkel, hiszen a működési elvük is közel azonos. A fura hangok változatos problémákat jelezhetnek, így ha nem sikerül megfejteni a kiváltó okot, ne csüggedjünk! Egy megbízható autószervizben biztosan a segítségünkre fognak sietni, hogy megszüntessék a hiba forrását.
Csörög, zörög, kattog, pattog
Ha a motor felső részében tapasztalunk kattogó hangot, könnyen elképzelhető, hogy a szelepvezérlő lesz a ludas, a hangot pedig az adja, hogy megnőttek a szelepszáraknál lévő hézagok. Ilyenkor megoldást eredményezhet a szelepsor ismételt beállítása, de könnyen elképzelhető, hogy nem ússzuk meg ennyivel, és cserélni kell a problémás alkatrészeket. Kopogó hanghatás lehet a kísérő tünete annak, ha nem működik megfelelően a motorvezérlő rendszer. Szintén ilyen hangot eredményez, ha nem megfelelő mennyiségű az adagolt üzemanyag. Ez leginkább akkor fordul elő, ha szennyeződés miatt nem működnek megfelelően az injektorok.
Figyelni kell a jelekre
Egyfajta állandó és csattogó hangra lehetünk figyelmesek a hidrotőkék meghibásodása során, amit legtöbbször az okoz, hogy szennyeződéssel telítődtek az itt található olajvezetékek. A kellemetlen hanghatások tompulhatnak, esetleg meg is szűnhetnek, ha már kellően felmelegedett a motor, azonban leállás után, a következő indítás alkalmával újra jelentkezni fognak. Vélhetően megoldást jelent a problémára egy alapos átmosás, ami során megtisztulhatnak az eltömődött olajvezetékek, de az is elképzelhető, hogy ennyivel nem ússzuk meg, és ki kell cserélni a hidrotőkét. Ha a motor közepén hallunk folyamatosan ismétlődő, csörgő hangot, akkor elképzelhető, hogy már erősen amortizálódtak a főtengelycsapágyak. Ez esetben semmiképp se járassuk az autót, hiszen jelen probléma könnyen a motor teljes meghibásodását eredményezheti. Próbáljuk meg növelni az olajnyomást, így remélhetőleg nagyobb baj nélkül eljutunk egy közeli szervizhez.