A légkondicionáló az autó egyik legfontosabb extrája. Azonban leginkább csak akkor jövünk rá, hogy mekkora szükség van a berendezésre, amikor a nyári kánikulában nem tudjuk kellemes hőmérsékletűvé varázsolni vele az utasteret. A legtöbb esetben ugyanis akkor derül ki, hogy valami gond van vele, amikor beüt az első komolyabb hőhullám. Mit tegyünk, hogy bármikor számíthassunk a légkondira?
Miért nem működik a klíma?
Az autóba szerelt légkondicionáló berendezés több alkatrészből áll, amelyek idővel meghibásodhatnak. Sok esetben a klímakompresszor adja meg magát, amelynek a kicserélése nem olcsó mulatság. Azonban sokszor egészen más oka lehet annak, hogy nem jön a kellemesen hűvös levegő a légkondi felől. Tervezzünk előre, hiszen kis odafigyeléssel elérhetjük, hogy télen-nyáron a rendelkezésünkre álljon a klíma. Gyakori probléma ugyanis, hogy a pollenszűrő tömítődött el teljesen, amit hosszú ideje nem cseréltünk. Érdemes ezt minden évben megtenni, az éppen aktuális nagyszerviz alkalmával, az olajcsere mellett ezt se felejtsük el. Ezen felül pedig szintén évente egyszer nem árt, ha klímatisztítást is kérünk. Erre azért van nagy szükség, mert a klímaberendezés eldugott részeiben előszeretettel telepszenek meg a baktériumok, gombák, amelyek hosszútávon az egészségünkre is káros hatással lehetnek. Ezeknek az eltüntetésében a boltokban kapható klímatisztító bomba nem sokat segít, maximum néhány napig citrom illatban autózhatunk. Kérjünk inkább az erre szakosodott műhelyekben vegyszeres és ózonos klímatisztítást, akkor biztosak lehetünk benne, hogy rendbe teszik a klímánkat. Ezek alkalmazásával azonban sok esetben nem oldódik meg, hogy nem fúj kellő hideget a légkondi, ugyanis a leggyakoribb probléma, hogy nincs megfelelő mennyiségű gáz a rendszerben.
A hűtőközeg
A klíma működés közben maximum tíz Celsius fokos levegőt kell, hogy az utastérbe juttasson, ha ennél melegebb, akkor valami baj van a rendszerrel. Ilyenkor irány a szerviz, ahol első lépésként lefejtik a légkondicionálóból a gázt, hiszen egyszerűen utántölteni nem lehet. Ezután vákuumpróbát, majd nyomáspróbát végeznek a szakemberek, amely során kiderülhet az is, hogy valahol ereszt-e a rendszer. Ilyenkor megállapítják, hogy a klímarendszer csövei, tömítései bírják-e még a strapát, vagy cserére van szükség, és az is, hogy nincs-e valahol sérülés ezeken. A hűtőközeg mennyisége normál esetben is csökken, várhatóan azonban csak öt-hat év után éri el azt a minimum szintet, hogy problémát okozzon a légkondi működésében. Ha azonban a fenti próbákat nem végzik el, akkor ez az időpont sokkal korábban eljöhet. Ha mindent rendben találtak, akkor jöhet a feltöltés. A munka itt még nem fejeződik be, bekapcsolás után lehet látni csak, hogy nem okozza-e valamilyen más alkatrész fals működése azt, hogy nem hűt a klíma. Ha érkezik a tíz Celsius fok alatti levegő a hűtőnyílásokból, akkor feltételezhető, hogy a kondenzátor és a klímakompresszor is tökéletesen működik. Ahhoz, hogy ne kelljen azonnal a szerelőhöz rohanni nyáron, hogy nem működik a légkondi, érdemes néha akkor is bekapcsolni kicsit, ha nincs rá igazán szükség, akár télen is. A tömítéseket ugyanis a rendszerbe öntött olaj keni, ha nincs használva néhány hónapig, vagyis nincs benne keringetés, akkor ezek bizony kiszáradhatnak, itt pedig könnyedén elszökhet a gáz. Éppen ezért, ha olyan autót vásárolunk, amelyik hónapokig várta a gazdáját a garázsban vagy az autókereskedésben, akkor mindenképpen számoljunk azzal, hogy a használat elkezdése előtt rendbe kell majd tetetnünk a klímarendszert. Lehet, hogy nincs semmi baja, de nem árt az óvatosság.