A szervokormány elsősorban a komfortérzet javítása miatt került be az autókba, de használatával, sokkal biztonságosabbá is vált a vezetés. Sajnos, hasonlóan más alkatrészekhez, itt is előfordul, hogy meghibásodik. Mi a teendő, ha folyik a kormányműből az olaj?
A szervo
A kormánymű olaj segítségével tudjuk könnyedén, szinte egy ujjal elforgatni a kormányt, így nem kell erővel tekernünk, mint a régi autóknál. Az olaj nem összenyomható, így segítségünkre lehet a kanyarodásban, parkolásban, hogy kis erőkifejtéssel lehessen irányba állítani a kocsit. Addig tud működni a szervo tökéletesen, amíg a zárt rendszerbe nem jut levegő, hiszen az már összenyomható, így a szervo hatás annál jobban csökken, minél több levegő jut a rendszerbe. A levegősödés oka pedig egy baleset miatt bekövetkező sérülés lehet, vagy az, hogy a tömítések felmondták a szolgálatot, és már nem tudnak hibátlanul zárni. Ezt mi is könnyen észrevehetjük, ugyanis az olaj szivárogni kezd, foltot hagyva a kocsi alatt. Ha erre nem figyelünk, akkor is találkozhatunk a problémával, a kormányzás egyre nehezebbé válik, egyre nagyobb erőt kell beleadnunk ahhoz, hogy elfordítsuk a kormányt. A legrosszabb eset, ha olyan mértékű a sérülés, károsodás, hogy az olaj gyorsan elfolyik a rendszerből, mi pedig egyszer csak azt vesszük észre, hogy teljesen elszállt a szervo. Ez különösen parkoláskor, vagy hirtelen irányváltáskor fog feltűnni, például, ha ki akarunk kerülni egy elénk ugró vadat. Mivel ezekben az esetekben nem számítunk rá, hogy a megszokottól eltérő módon fog viselkedni az autó, így sokkal kisebb esélyünk van elkerülni a balesetet. Legyünk résen, egy korábbi baleset után vizsgáltassuk át a kormányművet akkor is, ha látszólag minden rendben, és időnként nézzünk be az autó alá, nem csöpög-e az olaj.
Mit tegyünk, ha olajfolttal találkozunk?
Ha fokozatosan megy el a szervo, akkor persze fel tudunk rá készülni, hiszen tapasztaljuk, hogy egyre nehezedik a kormányzás. Az autóval egyébként járhatunk továbbra is, nem kötelező tartozék a szervo. Persze csak akkor, ha nem zavar minket, hogy ezután izzadságos munkával kell a parkolóhelyre irányítani a járművet. A vezetési élmény fokozása mellett ugyanakkor az sem hátrány, hogy a könnyebb irányíthatóság nagyobb biztonságot is jelent, így ne legyünk restek mégis felkeresni az autószerelőt, ha gond van. A kormánymű javítása speciális gépeket és szakmai tapasztalatot igényel, így nem biztos, hogy a javítással a megszokott helyre kell mennünk. Főleg ne álljunk össze a szomszéddal, hogy valahogy összetákoljuk a hibás alkatrészt, és töltsük fel újra valamilyen kétes minőségű szervo olajjal. Keressünk fel inkább egy szakszervizt, ahol pontosan, precízen el tudják végezni a munkát. Általában sokat nem is kell várnunk rá, a javítás legtöbbször egy nap alatt elvégezhető, ha rendelkezésre állnak a megfelelő pótalkatrészek, tömítések. Ráadásul ezeken a helyeken biztosan kapunk számlát is az elvégzett munkáról, ami a garancia miatt egyáltalán nem elhanyagolható szempont, hiszen az autóban olyan helyen végeznek javítást a szakemberek, amelyre nem tudunk ránézni, hogy valóban úgy történt-e meg a hiba elhárítása, ahogyan ígérték. Ha pedig pár nap vagy hét múlva újra jelentkezik a probléma, akkor így nyugodt szívvel kérhetjük a garanciális javítást ugyanabban a szervizben. Ne halogassuk sokáig, a megnövekedett komfortérzet mellett a biztonságos vezetést is fokozza, ha azonnal javítjuk, ha folyik az olaj a kormányműből és elszáll a szervo.