Az autó kisegítő berendezéseinek működése elképzelhetetlen hosszú- vagy keresztbordás ékszíjak nélkül. A szíjak azonban szakadnak, meglazulnak, megcsúsznak, javításra, karbantartásra szorulnak. Az autókban alkalmazott ékszíjak jelentőségé nagyobb mint az átlagember gondolná. Ezek hajtják például az áramtermelő generátort, a vízpumpát a motor hűtéséhez, vagy a légkondi kompresszorát, de még a kormány rásegítőjét is, amely megkönnyíti a kormány tekerését akár állóhelyzetben is. Ebből következik, hogy nagy baj van, ha egy ilyen fontos erőátviteli alkatrész, amilyen az ékszíj, meghibásodik. Hogy ez ne fordulhasson elő, rendszeresen ellenőrizni kell a szíjak állapotát. Nincsenek-e rajtuk repedések, szakadások, elég feszesek és a helyükön futnak-e. Éves szervizelés, otthoni karbantartás során, vagy netán minden alkalommal érdemes az autó vezérlését ellenőrizni, ha autószervizben járunk.
Hogy előzzük a vezérlés szíjhajtását?
Az ékszíjak meghibásodását könnyen megakadályozhatjuk, ha rendszeresen ellenőrizzük az állapotukat. A szíj belógása a meghajtott kerekektől legtávolabbi helyen ne legyen több 5-15 milliméternél. Napjainkban a szíjmeghajtás biztonságát már automatikus szíjfeszítők biztosítják, amelyek után állítják a szíjak feszültségét. A szíjak kilengését, a berezgés megakadályozását szíjvezetők garantálják. A korszerű szíjak ma már akár 50 ezer kilométert is elfutnak, így az autószervizelés ritkulhat. Hogy ez így is maradjon a legfontosabb: ha bármelyik szíj szakad, a motort azonnal állítsuk le. Ellenkező esetben hívhatjuk a trélert és irány a autószerviz, de előtt ellenőrizzük van-e elég pénz a bankkártyánkon.