Hiába van csodaszép autónk, ha nem tudjuk használni. Lehet benne menetstabilizátor, szemet gyönyörködtető műszerfal, kényelmes ülés, vagy éppen holttérfigyelő rendszer, az egész mit sem ér, ha nem indul el a kocsi. Az indítózáshoz ugyanis sok autóban olyan egyszerű alkatrészek kellenek, mint a gyújtótrafó.
Indulás!
Egy autó sok száz alkatrész együttes működésével válik tökéletes egészé. Ha ezek közül valamelyik kiesik, akkor sérülhet a komfortérzetünk, a biztonságunk vagy nemes egyszerűséggel el sem tudjuk indítani a kocsit. A benzines autóknál az üzemanyag-levegő keverék begyújtását a gyújtógyertya segítségével tudjuk megoldani. Ahhoz, hogy a gyertya két pólusa között szikra képződhessen feszültség szükséges, amelyet a gyújtótrafó hivatott előállítani. Emiatt rendkívül fontos a szerepe, hiszen hiába van minden igényt kielégítő kocsink, ha nem tudunk vele közlekedni egy ilyen egyszerű alkatrész miatt, amelyről sokszor nem is tudjuk, hogy az autóban van. Legalábbis, amíg el nem romlik, és cserélni nem kell. Több elnevezését is használjuk: egyszerűen csak trafó, gyújtástrafó vagy gyújtótekercs. Utóbbi a felépítésére is utal, hiszen az alkatrész az autó akkumulátorában lévő alacsony feszültséget alakítja át, úgy, hogy ezt a feszültséget egy tekercsbe vezetik, ami egy elektromágneses tekercsben energiát tárol, majd a vasmagon keresztül leadja a megnövekedett feszültséget. Ha erre már nem képes, akkor nem fogjuk tudni beindítani az autót. Mi lehet az oka a gyújtótrafó meghibásodásának?
A gyújtótrafó hibajelei
A gyújtótekercs leggyakrabban azért romlik el, mert a gyújtógyertyák elkopnak. Ennek elsődleges oka, hogy nincs megfelelően szervizelve az autó, ezért a gyertyák sincsenek rendesen karbantartva. A gyújtógyertya rés erodálódik, az elektródák közötti hézag megnövekszik, ami miatt a gyújtótrafónak nagyobb feszültséget kell biztosítania a rés áthidalása érdekében a szikraképződéshez. Ez a feszültség túlterhelést okozhat, amely túlmelegedéshez, végül meghibásodáshoz vezethet. Ha rendszeresen ellenőrizzük a gyújtógyertyák állapotát, és szükség esetén tisztítjuk vagy cseréljük, akkor jó eséllyel a gyújtótekercs élettartamát is meg tudjuk hosszabbítani. Ha nem foglalkozunk vele, akkor az alábbi problémákat észlelhetjük: az autó mintha komótosabb lenne a megszokottnál, vagyis lassabban gyorsul, csökken a teljesítmény. Ezzel párhuzamosan megnövekedhet a fogyasztás is, hiszen a kívánt gyorsulást az autó nem éri el az elégtelen energiafelhasználás miatt. Az is lehet a gyújtótrafó meghibásodásának jele, hogy menet közben rángat a kocsi, ingadozik az alapjárat. Ezekben az esetekben a gyújtótekercs már nem tud elégséges feszültséget leadni. Ha nem foglalkozunk ezekkel a jelekkel, akkor azt kockáztatjuk, hogy a jármű le fog állni menet közben, amely rendkívül balesetveszélyes helyzeteket teremthet. Ennél még az a lehetőség is jobb, hogy a kocsi be sem indul a fals működésű trafó miatt. Ez is bosszantó tud lenni, de legalább biztosan nem ér minket baleset a rosszul működő elem miatt. Bármelyiket tapasztaljuk, ne kezdjük el kicserélni az alkatrészt, hanem kérjük inkább a szerviz segítségét, ahol bizonyosan meg tudják állapítani, hogy miért viselkedik furcsán az autó. Ezek a hibajelek ugyanis nem feltétlenül jelentik azt, hogy valóban a gyújtótrafó a hibás, elképzelhető, hogy máshol kell keresnünk a problémát. Ha azonban a szerelőműhelyben is arra a megállapításra jutnak, hogy a gyújtótekercs fölött eljárt az idő, akkor cserével tudjuk megszüntetni a problémát, a gyújtótrafó ugyanis nem javítható.