A fékrendszer számos alkatrészből áll, amelyek mindegyikének fontos szerepe van abban, hogy meg tudjunk állni, ha szükség van rá. Emiatt szükséges időnként ellenőrizni ezeket, és cserélni, ha elhasználódtak. Nincs ez másképp a fékbetétek esetében sem. Milyen típusokból válasszunk, ha cserére van szükség?
A fékberendezés
A fékrendszer megfelelő működése elengedhetetlen a biztonságos közlekedéshez. Bármikor kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy vészfékeznünk kell. Hiába vezetünk körültekintően, és a szabályokat mindenhol betartva, sajnos kiszaladhat egy gyermek az útra, bárki leléphet körültekintés nélkül az aszfaltra, vagy kiugorhat a fák közül egy őz vagy vaddisznó. Ilyenkor nem tehetünk mást, mint azt, hogy tapossuk a féket, és bízunk benne, hogy a fékberendezés kiválóan működik. Persze tehetünk is érte, hogy így legyen, hiszen legalább az éves nagyszerviz alkalmával a fékek állapotfelmérését is el tudjuk végeztetni. Ha ilyenkor kiderül, hogy valamelyik alkatrész már nem tökéletes, vagy pedig valamilyen problémát tapasztalunk az autó használata közben, recsegő, ropogó hangokat hallunk, vagy azt vesszük észre, hogy csökken a fékhatás, akkor azonnal cseréljük a kopott alkatrészeket. A fékberendezés elemei ugyanis a nagy igénybevétel miatt gyorsan kopnak, így néhány évente újítani kell az egyes darabokat. Sérülhet, elhasználódhat a főfékhenger, a dugattyú, a fékmunkahenger, időnként cserére szorul a fékdob, a féknyereg. A leginkább igénybe vett alkatrészek azonban a féktárcsa és a fékbetét. Ezek csereperiódusa a legkisebb, a féktárcsa várhatóan nyolcvan-százezer futott kilométer után válik esedékessé, míg a fékbetét esetében ez az időpont már akár negyven-ötvenezer futott kilométer után eljön. Persze ez nagyban függhet a vezetési stílusunktól, az autó műszaki állapotától, a vezetés helyétől.
A fékbetét
A fékrendszer ellenőrzésekor a féktárcsa és a fékbetét vizsgálata a legfontosabb feladat. Ezek ugyanis folyamatosan koptatják egymást, így várhatóan a legsűrűbben ezeket kell cserélni. Ha nem így teszünk, akkor az kockáztatjuk, hogy jelentősen megnőhet a fékút, amely balesetveszélyes helyzeteket teremthet. Ha cserélni kell, akkor milyen fékbetétet válasszunk? Milyen lehetőségeink vannak? Négy különböző típust különböztethetünk meg: a félfémes, az alacsony acéltartalmú, az organikus és a kerámia. A félfémes fékbetétek kicsit több, mint fele arányban tartalmaznak fémet, másik fele nagyrészt grafit. Előnye, hogy hatékonyan vonja el a hőt, viszont túl merev, emiatt korábban kopik. Az alacsony acéltartalmú fékbetét organikus anyagok mellett maximum harminc százalékban tartalmaz fémet. Jó hőelvezető, de magasabb árkategóriás termék. Az organikus fémbetét szén, kevlár és maximum tizenöt százalék fém hozzáadásával készül. Lágy, csendes fékezés jellemzi, azonban hamarabb elhasználódik, mint más típusok. Ha sportosabb vezetési stílussal közlekedünk az utakon, akkor nem ez a legjobb választás. Sokkal inkább a kerámiaszálak felhasználásával készült verzió. Ezeknek ugyanis olyan a kialakítása, hogy nagyobb hőmérsékleti tartományban is tökéletesen tudnak működni. Szinte sohasem melegednek túl, ezért a sport- és versenyautók is ezt a típust részesítik előnyben. Éppen ezért az agresszívabb sofőröknek is ideális választás. Szinte elnyűhetetlen, cserébe viszont az ára is jóval magasabb, mint bármelyik másik fékbetétnek. Ha megtaláltuk a nekünk megfelelő típust, akkor a gyártók között kell válogatnunk, ha rendelni szeretnénk belőlük, ezután már csak a csere marad hátra.