Fagyálló, más néven hűtővíz többféle színben kapható. Többnyire a kék színű fagyálló volt használatos, majd elterjedt a narancssárga, később követte a sárga, zölddel, rózsaszín, piros, lila. Miért van ennyiféle színű fagyálló, van egyáltalán jelentősége? Többségük etilén-glikol alapú, ami jelentősen megnöveli a hűtőfolyadék forrás és fagyás pontját (+126 és -40 fok), gátolja a buborék képződést, savasodást és védi az autó hűtőrendszerének fém alkatrészeit. Különbség lehet a dermedéspontban -15 ás -75 fok között. Összetételben etilén-glikol mellett lehet monoetilén-glikol és propilén-glikol (nem mérgező) alapú. Alumínium hűtőrendszerű autókhoz speciális, nitrit, amin, foszfát, borát, szilikát mentes fagyálló használatos. Melyik milyen színű?
Hűtőfolyadék színe és tartalmuk
Általánosságban a hűtőfolyadékok +126 és -40 fok közé esik a forrás és fagyás pontja. Cseréje 2 évente, vagy 55 ezer kilométerenként esedékes. Lehet kapni előre hígított, vagy koncentráltat, de az ideális keverés vízzel 50% ha koncentrátumot veszünk. Tévhit, hogy hígítás nélkül hatékonyabb! Az általános kék színű hűtőfolyadékok mellett a korszerű autókhoz megjelentek a piros, lila (glicosam), és a sárga színűek. Ezek a fagyállók szerves karboxilát adalékot tartalmaznak, amivel a csereperiódus akár 4-5 év, 150 – 250 ezer km is lehet. A hagyományos adalékokhoz képest nem képeznek védőréteget az egész hűtőfelületen, csak ott, ahol szükséges. Így sokkal jobb hőelvezető képességük, sokáig és lerakódás mentesen kiküszöbölik ki az alumínium korróziót is. Mondhatni prémium minőségű fagyállók, ezért kaptak más színező anyagot. Ezt kihasználva számos gyártó kezdte el színezni a hagyományos hűtőfolyadékait, hiszen annak összetevői, adatai szerepeltek a terméken, így csak látszólag volt félrevezető a szín végett. Vásárlás előtt mindig ellenőrizzük mit veszünk! A szegedi KA klímaszervize mindig az adott járműhöz előírt minőségi hűtőfolyadékot tölt autójába és ellenőrzi autója hűtő rendszerét.
Néhány fagyálló színének tulajdonságaira: