Az autógyárak és a környezetvédelmi törekvések sokszor ellentétben állnak egymással. Ennek ellenére egyre nagyobb teret nyernek a föld megóvására tett próbálkozások, így a gyártók kénytelenek újabb és újabb technológiai újításokat bevetni, hogy az általuk piacra dobott járművek megfeleljenek a szigorú előírásoknak. Ezért alkalmazzák a NOx szenzort az autókban.
Mérgező gázok
A belső égésű motoroknak szüksége van valamilyen üzemanyagra, amelyek segítségével mozgásra tudják bírni az autókat. Akár benzin-, akár dízel üzemű a jármű, ezeknek az elégetése során rengeteg szennyezőanyag keletkezik, amely a kipufogórendszeren keresztül végül a levegőbe jut. A kiáramló gázok nem csak csúnya füstfelhőt hagyhatnak maguk után, hanem folyamatosan szennyezik a környezetet is, közülük többnek az emberre is ártalmas hatásai vannak. Emiatt a világon egyre határozottabb törekvések jelennek meg, amelyek azt próbálják elérni, hogy csökkenjen az autók által kibocsátott szennyező anyagok mennyisége. Persze a gazdaság, és az emberek kényelme miatt nehéz elérni, hogy kevesebb jármű szaladgáljon az utakon, ezért nem maradt más megoldás, mint a kocsik által a levegőbe jutó káros anyagok csökkentése. Ennek a törekvésnek az élére állt az Európai Unió, amely folyamatosan szigorodó környezetvédelmi normákat határoz meg néhány évente, ezzel kötelezve az autógyártókat arra, hogy kitaláljanak valamit a célok megvalósításának érdekében. A feltalálók, mérnökök nem is tétlenkedtek, az utóbbi években számtalan újítással álltak elő, amelyekkel a modern autókban találkozhatunk, és a segítségükkel sikeresen tartják a károsanyag kibocsátást a szigorú határértékek alatt. Hogyan segít ebben a törekvésben a NOx szenzor?
A NOx szenzor szerepe
Az üzemanyag elégetése során persze nem keletkezik kevesebb szennyeződés, mint korábban, azonban a tudósok megtalálták a módját, hogyan tudják ezek egy részét semlegesíteni. Ahhoz, hogy ez megvalósulhasson, össze kell gyűjteni a nem kívánt szennyezőanyagokat. A füst, és benne az összes káros anyag a kipufogórendszeren keresztül távozik, így ésszerűnek tűnik, hogy ott ejtik csapdába ezeket az ártalmas részecskéket. Az egyik legegészségtelenebb ezek közül a nitrogén-oxid, emiatt építettek olyan eszközt, amely fel tudja ezt tartóztatni, mielőtt a levegőbe jutna. Ez nem más, mint a nitrogén-oxid tárolókatalizátor, vagy más néven NOx-csapda, amely a kipufogórendszer végén helyezkedik el. A katalizátor szerteágazó belső felének bárium bevonata gondoskodik a nitrogén-oxidok eltárolásáról. A folyamat azonban itt még nem ér véget, ugyanis a NOx-csapda nem bír végtelen mennyiségű nitrogén-oxidot megkötni, így bizonyos idő után telítődik az alkatrész. Hogy mikor, azt a NOx szenzornak, vagy NOx szondának nevezett eszköz figyeli. Ez az alkatrész a katalizátor után helyezkedik el a kipufogórendszerben, és folyamatosan visszajelzést ad a vezérlőegységnek a nitrogén-oxidok koncentrációjáról. Ha telítődött a NOx-csapda, akkor már nem képes több szennyezőanyagot csapdába ejteni, ezért a dízel részecskeszűrőhöz hasonlóan regenerációra van szüksége. Egy néhány másodperces oxigénmentes üzemmód elég is erre, hiszen ennyi idő alatt a motorban keletkezett szén-monoxid segítségével a nitrogén-oxidok nitrogénné és oxigénné alakíthatóak. Ezután pedig a katalizátor ismét képes lesz a káros anyagok felvételére. Persze a NOx szenzor is meghibásodhat, küldhet fals jeleket a vezérlő egység felé, ilyenkor a katalizátor nem képes a hatékony működésre, az autó pedig el fog bukni a műszaki vizsgán. Érdemes tehát időnként ellenőriztetni, hogy megfelelően működik-e az alkatrész.