Minden tárcsafékrendszer fékbetétekre támaszkodik, hogy megteremtse a kocsi lassításához szükséges súrlódást. A fékbetétek a féknyeregben helyezkednek el. Amikor lenyomod a fékpedált, hogy lelassítsd a járművedet, a fékbetétek a forgó tárcsafék-rotorokhoz nyomódnak, és súrlódást idéznek elő. Ebből adódóan persze nyilvánvaló, hogy a fékbetétek anyaga idővel elhasználódik. A legtöbb esetben a fékbetétek egyenletesen kopnak a jármű mindkét oldalán, függetlenül attól, hogy milyen típust használsz. Vannak azonban olyan helyzetek, amikor a fékbetétek bizony szabálytalanul kophatnak, de vajon miért? Nézzük!
Valahányszor rendellenes fékbetétkopás tapasztalható egy járműben, az rossz ómen, és tudnod kell, hogy minden esetben az összes fékbetétet egyszerre kell cserélni. Ez szükségtelen kiadást jelenthet, hiszen simán előfordulhat, hogy még teljesen jó fékbetéteket dobálsz ki a kukába. Ennek viszont így kell lennie, mert az autó fékbetétjeinek ugyanolyan kopottaknak kell lenniük mindkét oldalon. Ellenkező esetben az állapot veszélyeztetheti a fékrendszer dinamikáját, ami problémákat okozhat magával a fékezéssel, és ezt a saját és mások biztonsága érdekében sosem hagyhatod. Ez rendkívül frusztráló probléma, úgyhogy nem árt tisztában lenni a fékbetétek rendellenes kopásának indítékaival.
A fékbetétek egyenetlen kopásának okai
A jármű fékrendszere a hidraulika, a mechanika és a súrlódás összetett rendszeréből áll. Alkalmanként probléma léphet fel, és egyenetlen fékhatást okozhat, ha az egyik fékbetét gyorsabban kopik, mint a többi. Ez a probléma több lehetséges okból is előfordulhat. Az egyik legtöbbször előforduló hiba a fékbetét korrózió miatti beszorulása a fékbetét tartóba. Ha ez megtörténik, a fékbetétek kopása egyenetlenné válik a járműben ezen túl a fékhatás is eltérő lesz az adott tengelyen. A másik a csúszócsapok korróziója: a csúszócsapok azok a fémcsapok, amelyek lehetővé teszik a féknyereg oda-vissza csúszását a fékbetétekkel együtt. Amikor ezek a csapok korrodálódnak, a féknyereg többé nem tud csúszni. Ennek eredményeként a féknyereg egy pozícióban elakad, és ez a betétek gyorsabb kopását okozhatja azon az oldalon. Általában egy drótkefe és némi zsír gondoskodik a korrózió eltávolításáról. A fékbetét egyenetlen kopása leggyakrabban a féknyereg meghibásodása miatt következik be. A féknyereg egy dugattyút tartalmaz, amely megnyomja a fékbetéteket, hogy megállítsa a járművet. Amikor a vezető elengedi a fékpedált, a féknyeregben lévő tömítés elhúzza a dugattyút a fékbetéttől. A gumiból készült tömítés végül elveszítheti a visszahúzódási képességét. Ez az állapot viszont azt okozza, hogy a betétek állandó nyomást gyakorolnak az egyik fékrotorra, és az érintett fékbetét lényegesen gyorsabban kopik, mint a többi. Gondot okozhat a féknyereg dugattyúk oxidációja és szennyezettsége is: ha a féknyergek koszosak, a dugattyúk nem csúsznak megfelelően, aminek következtében a fékbetétek egyenetlenül érintkeznek forgó rotorjaikkal a járműben, és ez is más és más amortizációs mutatókat produkál.
Mi okozhat még problémát?
Fontos, hogy a fékrendszerbe beszerelt fékbetétek típusával összhangban maradj! Ne használj különböző márkájú vagy anyagú fékbetéteket, mert valószínűleg eltérő sebességgel kopnak, és teljesen eltérő élettartamúak. Előfordulhat, hogy amikor új fékbetéteket installálnak a kocsidba, a szerelő nem igazítja be őket optimálisan a fékbetét hátulján lévő tartóba. Ha a fékbetétek beépítése nem stimmel, akkor azok egyenetlenül kopnak a fékezési tevékenység során. Ezt a problémát az új, rosszul beépített fékbetétek beszerelése után néhány napon belül észre kell venned. Ha ilyet tapasztalsz, orvosoltasd a malőrt egy másik szervizben!