A belső égésű motorokban az égésteret és a forgattyúházat nem lehet légmentesen elzárni egymástól. Az autó működtetése közben emiatt üzemanyag, levegő és pára keveréke kerül a dugattyúházba, vagyis a karterba a dugattyúgyűrűk mentén. Ezt a keveréket hívjuk kartergáznak.
Miért okoz gondot a kartergáz?
Minden robbanómotoros autó termel kartergázt kivétel nélkül. A tökéletesen működő kocsiknál ez nem okoz gondot, hiszen a motor úgy van kialakítva, hogy el tudja vezetni ezt a mellékterméket. Erre a célra van beépítve az autóba a kartergáz-visszavezető cső, amelynek segítségével ennek a gáznak a nagy része elég a motorban. A probléma akkor kezdődik, amikor már nem hibátlan az alkatrészek működése. Minél inkább elhasználódnak az elemek, annál nagyobb lesz a kartergáz mennyisége az autóban. Az idő előrehaladtával romlik a hengerfal és a gyűrűk állapota, nem zárnak tökéletesen a tömítések. Az elégtelen égés és a lerakódott korom miatt ez a probléma folyamatosan fokozódik, és egyre több kartergáz keletkezik. A megnövekedett kartergáz mennyisége miatt azonban csökken a motor teljesítménye, nő az autó üzemanyag fogyasztása, ezáltal pedig a károsanyag kibocsátás is. A nagyobb igénybevétel miatt egyre jobban elhasználódnak, kopnak az alkatrészek, ami miatt ugyancsak több lesz a kartergáz. A helyzet pedig egyre csak romlik tovább. Végül, ha nem foglalkozunk a problémával, teljesen tönkremehet a motor, méghozzá lényegesen hamarabb, mint az a várható élettartama szerint valószínűsíthető lenne.
A motorolaj szerepe
A motor alkatrészeinek amortizálódása és a kartergáz mennyisége miatt a motorolaj minősége is sokkal hamarabb leromlik, mint egy hibátlanul működő erőforrás esetén. Emiatt sokkal sűrűbben kell azt cserélni, mint normál esetben. Az előírt maximum két év, vagy tíz-harmincezer futott kilométer helyett már lényegesen hamarabb elveszítheti a folyadék a hatásfokának nagy részét. Ha pedig csökken a motorolaj hatásfoka, és nem tudja elvégezni a feladatát, nem biztosít a motornak megfelelő kenést, akkor megint csak az történik, hogy sokkal gyorsabban elhasználódnak az alkatrészek. Ezzel együtt pedig jön a többi probléma is: a csökkenő motorteljesítmény, a megnövekedett fogyasztás és károsanyag kibocsátás, valamint a megemelkedett mennyiségű kartergáz. A fenti problémákat úgy tudjuk megelőzni, ha figyelünk az autó jelzéseire és bizonyos időközönként leellenőrizzük a motorolaj mennyiségét és állapotát. Fontos, hogy mindig a gyártói előírások szerint előírt folyadékot töltsük az autóba, a rosszul megválasztott motorolaj több kárt okoz, mint amennyi hasznot hoz. Ha pedig motor teljesítményének változását tapasztaljuk, vagy érezhetően sűrűbben kell a benzinkútra járnunk, akkor keressük fel az autószerelőnket. Persze ezeket a problémákat sok más alkatrész fals működése is okozhatja, de érdemes egy pillantást vetetnünk a kartergáz visszavezetésért felelős csövekre és szelepekre, és a tömítések állapotának felmérését is kérhetjük a szervizben. Ha elváltozást tapasztalunk, akkor cseréltessük vagy tisztíttassuk az alkatrészeket a rárakódott koromtól és olajtól. Amennyiben időben lépünk, és megfelelően karbantartjuk az autónk alkatrészeit, valamint a gyári előírások szerinti motorolajat használjuk mindig, akkor lesz esélyünk rá, hogy lényegében nem kell a kartergáz által okozott problémákkal foglalkoznunk az autó használata során. Ne várjuk meg amíg előjön a hiba, a gépjármű megfelelő szervizelésével, karbantartásával sok bosszúságtól meg tudjuk kímélni magunkat.