Ha megtaláltuk a számunkra legmegfelelőbb autót, de kevésnek érezzük a teljesítményét, akkor mit tehetünk? A tuningműhelyek megoldást ígérnek: egy jól kiválasztott turbó segítséget nyújthat. Megéri-e élnünk a lehetőséggel? Milyen turbót választhatunk az autónkba?
A turbófeltöltő
A motor teljesítményének megnöveléséhez sok modern autóba már szériatartozékként kerül a turbó, vagyis a turbófeltöltő. Segítségével több levegő juttatható a motorba, ezzel fokozva az égést. A motor ugyanis bizonyos mennyiségű levegőt képes csak önállóan felszívni, a turbó használatával ugyanakkor megnövelhető ez a mennyiség, így pedig a teljesítmény is. Egyszerűnek hangzik, ugyanakkor jól gondoljuk meg, hogy a turbófeltöltő nélküli autónkba valóban szükséges-e beszereltetnünk az alkatrészt. A kocsi ugyanis pontos mérnöki munka eredménye, vagyis a benne lévő elemek mindegyike akkor tudja elvégezni a rá szabott feladatokat tökéletesen, ha a mellette lévő alkatrész is kiválóan passzol a rendszerbe. Ha valamelyiken változtatunk, akkor azt kockáztatjuk, hogy az egyes részek nagyobb terhelés kaphatnak, így pedig gyorsabb lehet az elhasználódás, kopás ideje, mint az eredetileg meghatározott, gyártó által megadott csereperiódus. Ráadásul kerül a rendszerbe még egy elem, amely szintén elromolhat, és bizony idővel el is romlik, így sűrűbben kell majd várhatóan a szervizbe járnunk. A turbó beszerelése egyébként sem olcsó mulatság. Megéri mégis bajlódnunk vele?
Biztosan szükség van rá?
Ha mindenképpen ragaszkodunk a turbófeltöltővel felszerelt autóhoz, akkor a gyárilag beszerelt alkatrész a legjobb. Ezek ugyanis hosszú évek mérnöki munkája után kerülnek a kocsiba, megannyi teszt és próba előzi meg a beszerelésüket, ráadásul a hozzá leginkább illő alkatrészek kerülnek mellé a tökéletes működéshez. Igen ám, de nem mindenki teheti meg, hogy szalonból vásároljon, sőt azt sem feltétlenül, hogy egy néhány éves turbófeltöltős járműre ruházzon be. Mégis olcsóbbnak tűnik a használt autónkat feltuningolni, ha nem vagyunk elégedettek a teljesítményével. Legyünk ugyanakkor körültekintőek. Alaposan térképezzük fel a lehetőségeinket. Járjunk utána, hogy mekkora turbó, mekkora teljesítménynövekedést eredményezhet a mi kocsinknál, melyiket érdemes beszerelni. Ha túl kicsi vagy túl nagy mellett tesszük le a voksunkat, akkor nem fogjuk érezni a különbséget használat közben, hiszen vagy elenyésző lesz a változás mértéke vagy túl kicsi fordulatszám tartományban lesz csak használható a turbó. Azt is vegyük figyelembe, hogy egy jónak tűnő, Távol-Keletről rendelt olcsó alkatrész nem biztos, hogy hosszú életű lesz, válasszuk inkább a szakszervizek által kínált portékákat, még akkor is, ha drágábbak. Ha már szerviz: nem árt, ha ezeknek is utánajárunk, a neten talált filléres szerelési költséget ígérő sufni-műhelyek több kárt tudnak okozni, mint amennyit spórolhatunk velük. Nem árt tudni azt sem, hogy a gyári garanciát elfelejthetjük, ha hasonló mértékű átalakítást végeztetünk a kocsin. Ha azonban mindezek ellenére szükségét érezzük a turbó beszerelésének, kiválasztottuk a megfelelő szakszervizt és a kocsinkba tökéletesen illő turbófeltöltő is megvan, akkor kicsit a vezetési szokásunkon is lehet, hogy változtatnunk kell a tuningolás végeztével. A turbó ugyanis remek találmány a motor teljesítményének növeléséhez, azonban csak akkor, ha gondoskodunk a megfelelő kenőanyagról. Ennek hiányában ugyanis az alkatrész könnyen tönkremehet, vagy éppen túlmelegedhet. Alacsony fordulatszámon a megfelelő olajnyomás hiányában ugyanis gyorsabban kopik, nem érdemes tehát indítózás után tövig nyomott gázpedállal várni a csodát. Ezzel szemben használat után, a felforrósodott alkatrésznek időre van szüksége a lehűléshez, ezért, ha jót akarunk, ne állítsuk le azonnal a motort, hogy ne szűnjön meg a hűtéshez kellő olajáramlás.