200 ezer Közlekedő kisokos című munkafüzet került kiosztásra október-novemberben a magyarországi negyedik és ötödik évfolyamba járó tanulók között. A füzetek viszonylag kevés szöveggel, ám annál több ábrával mutatják be a gyalogos és kerékpáros közlekedés írott és íratlan szabályait. Azt, hogy a közel 8-10 órás ismeretanyagot felölelő „képzést” beépítik-e a tananyagba, a tanárok dönthetik el.
Hiánypótló elképzelés
Az elképzelést valójában egy komoly hiányosság szülte meg, hiszen jelenleg nem létezett oktatásra is alkalmas háttéranyag. A diákok között szétosztott munkafüzetek mellé elkészült egy százoldalas bővített kézikönyv, amely a tanárok munkáját hivatott segíteni például úgy, hogy sok olyan kérdést és választ tartalmaz, amelyet a diákok tehetnek fel az oktatások során. Jelen tananyag nem tesz ki egy teljes tantárgyat, így az oktatóknak testnevelés-, technika- vagy osztályfőnöki óra keretein belül lesz lehetőségük átadni az ismereteket. Ha a program eredményes lesz, szeretnék kötelezően beépíteni a Nemzeti Alaptantervbe úgy, hogy a későbbiek folyamatán ez egy vizsgaköteles anyag legyen. A program egyértelmű célja, hogy már fiatal korban is népszerűsítsék a kerékpáros közlekedést, ennek azonban a még sok helyen nem létező infrastruktúra és a hiányos közlekedési ismeretek is gátat szabnak. Egyébként a program különösebb változást nem eredményezne, hiszen a jelenleg érvényes Nemzeti Alaptanterv egyébként is a fontos közműveltségi tartalmak között említi a gyalogos és kerékpáros közlekedés KRESZ szerinti szabályait. Az új kiadványt a rendőrség is üdvözölte. Az Országos Rendőr-főkapitányság-Országos Balesetmegelőzési Bizottság alezredese, Berzai Zsolt elmondta, hogy az oktatást 2200 iskolarendőr segíti a körülbelül 2800 tanintézményben.
KRESZ, de mióta?
Azzal mindannyian tisztában vagyunk, hogy a közúti közlekedés egyszerűen nem tartható fent szigorú szabályok nélkül, így nem meglepő, hogy megszületett a szabályok összességét tartalmazó KRESZ. A KRESZ a Közúti Rendelkezések Egységes Szabályozása szavakból összeálló kifejezés. A közúti közlekedés szabályait tartalmazó jogszabály már több mint negyven éve életbe lépett és ez az ötödik a hazai szabályozások sorában. Magyarországon a KRESZ elődjének az 1910-es belügyminisztériumi rendeletet tekinthetjük. Ezt megelőzően is létezett már szabályozás, hiszen 1890-ben kiadtak egy törvénycikket, ami már konkrét előírásokat fogalmaz meg a közúti közlekedéssel kapcsolatban. Az egységes európai közlekedés szempontjából mérföldkőnek tekinthetjük az 1968-as Bécsi Egyezményt. Az egyezményben foglaltak képezik az alapját, a sorrendben ötödik hazai KRESZ-nek.