Míg az autó nagyobb részeivel mindenki, még az igazán laikusok is tisztában vannak, az olyan alkatrészek, mint a lambda-szonda, ritkán kerülnek a figyelem központjába. Bár cseréje nem túl bonyolult, és az ára sem a leghúzósabb, megéri odafigyelni – hibája súlyosabb következményekkel is járhat.
Légfeleslegtényező – az alapok
Kezdjük az elején, mire szolgál ez az alkatrész? Az iskolai fizika és kémia órákról tudhatjuk, hogy az égéshez három összetevő kell – szikra, éghető anyag és oxigén. Az autókban a legelsőt a gyertya adja, ugyanakkor figyelni kell a benzin és a levegő arányára – a modern autókban ezt a szerepet a lambda-szonda látja el. Kettős szerepe van, egyrészt folyamatosan figyeli a kipufogógáz oxigéntartalmát, másrészt elektromos jelekkel látja el a katalizátort, hozzájárul annak tökéletes működéséhez, a megfelelő oxigénszint adagolásához. Noha nem tartozik a legdrágább alkatrészekhez, mégsem mondható el, hogy olcsó lenne, legfőképp, ha a méretéhez viszonyítjuk. Ez annak köszönhető, hogy platinát tartalmaz, valamint a legtöbb autóban fűthető is – hiszen csak megfelelő hőmérsékleten működik tökéletesen. Mi több, általában kettő szonda is található a kocsikban, egy a katalizátor előtt és egy mögötte, hogy egyértelmű legyen, a katalizátor milyen hatásfokkal tisztítja a kiáramló káros gázt.
Leggyakoribb hibái
Bár a legtöbb hiba esetében egyből felgyullad a kontrollégő (Check engine), a problémás lambda-szondát egyéb külső tényezők is jelezhetik. A szabad szemmel látható és érzékelhető hibák közül kiemelkedik az autó nehézkes indulása, vagy éppen az alapjáraton és alacsony fordulatszámon való ingadozás, ugrálás. A fekete kipufogógáz szintén a szonda hibáját jelenheti ugyanúgy, mint a hirtelen megnövekedett fogyasztás is. Súlyosabb problémára utal (a katalizátor károsodása) a menet közben érezhető záptojás szag, amely a nem megfelelő levegőszűrésből következik. Nem érzékelhető közvetlenül, de a hibás szonda hosszú távon az autó egyéb részein is okozhat problémát – a nem megfelelő keverék lemoshatja az olajréteget a henger faláról, illetve az olaj is felhígulhat, ezáltal rontva a motor kenését. Ezeken kívül veszélyezteti a működést, és a szondán látható károsodást okozhat a szilikon lerakódás, a túlzott ólomtartalom az üzemanyagban, valamint a fagyálló is.