Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

E-mail üzenet írása

Árajánlat, időpont kérés

Kattanás fékezéskor – a rejtélyes hiba

Féktárcsa ránagyítva

Fura, csupán fékezéskor előforduló kattanó hang – ne aggódjon, nincs egyedül, ha ilyesmit hall kocsijában menet közben. A megoldás azonban nem egyértelmű, több alkatrész hibája is produkálhatja a tüneteket. Megnyugtatjuk, egyik cseréje sem vészes befektetés.

Anekdotától a szilentblokkig

Egy jól ismert, autószerelős körökben igencsak elterjedt anekdota is feldolgozza a fékezéskor tapasztalható kattanás témakörét. Ott hosszas kutakodás után a szerelők mestere jön rá a titok nyitjára – az anyósülés alatt meglapuló konyakosüveg gurulása okozza a rejtélyes problémát. A való életben előforduló hiba – még ha nem is ennyire vicces – esetlegesen mégis a történethez kapcsolható. Mielőtt szakemberhez fordulnánk, nézzünk körül az autóban, a zaj forrása ugyanis gyakran egy nem rögzített tárgy – akár a csomagtartóban is –, ami fékezéskor az autónak ütközve kattanó hangot ad. Lehet szó akár egy alkatrészről vagy szerszámról, amit a motorháztető alatt hagytak a szerelők a legutóbbi szervizeléskor és csak mostanra mozdult ki, de ugyanúgy előfordulhat egy, a kesztyűtartóban felejtett tárgyról – minden olyan dolog okozhatja a tüneteket, ami a fizika törvényeinek eleget téve fékezéskor nekiütközik egy másik felületnek. Amennyiben ezt a lehetőséget kizártuk, elkezdhetünk a szilentblokkra gyanakodni. Ez nem más, mint egy fémkosárba vulkanizált gumi, ami a rezgéscsillapításért felel. Amennyiben kimozdul a helyéről, nem látja el a feladatát rendesen, a motor és a váltó is bebillenhet, nekiütközhet a kasztninak, ezzel egy jellegzetes, kattanó hangot kiadva minden egyes fékezéskor. Ilyen szilenttel találkozhatunk több helyen is – kezdve a kardántengelytől a lengőkarokon át az ékszíjtárcsáig, de ez egyben a motortartó bak is.

Az utángyártott alkatrészek átka

Amennyiben a szilentblokk ép, sértetlen és maradéktalanul ellátja a feladatát, nem árt, ha a fékbetét hibájára kezdünk gyanakodni. Amennyiben a fékbetét silány minőségű, vagy éppen nem gyári méretű (már egy-két milliméter is számít!), fékezéskor könnyen megmozdulhat a féknyeregben, nekiütközve annak – a fékező tulajdonságot ez nem befolyásolja nagy mértékben, ugyanakkor felettébb zavaró tud lenni. Amennyiben megfelelő a méret, és nem utángyártott darabról van szó, a fékbetét elkopása is okozhatja a problémát – szintén egy nem túl gyakori gond, de nem árt, ha eszünkbe jut ez az eshetőség is. Szerencsére sem ez a verzió, sem a fentebb említett szilentcsere nem egy óriási befektetés, ugyanakkor mindenképp derítsük ki a hang forrását – zavaró tünetként bizony hosszú heteken át megkeserítheti utazásainkat.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat