Megvan a téli szezon utáni első klímahasználat az autóban? Kicsit áporodott szag, a vágyottnál jóval mérsékeltebb hűtési hajlam, és még furcsa hanghatások is társulnak a fentiek tekintetében közel sem kielégítő „dermesztő” funkcióhoz. De vajon mi csinálja azt a jellegzetes, orrfacsaró bukét? Cseppet sincs jó hírünk, ugyanis a bűzölgő élményt a légkondi párologtató rendszerében maradó nedvesség koszos közegében elszaporodó bacik, gombák és egyéb mikroorganizmusok okozzák. Kiábrándító! Éppen ezért itt a tavasz, eljött a klímatisztítás ideje. Ne sokat hezitálj rajta!
Hogy is van ez, hogy kerülnek oda a kórokozók?
Ha végig követjük a működési metódust, kapásból érteni fogod. A hideg hőcserélő blokk a műszerfal alatt található. Namármost ebbe az egységbe áramlik be a kinti meleg levegő, itt történik a hűtési ügymenet, és innen fog kikerülni az utastérbe a már kellemesen hűvös temperatúra. A frigó üzem következtében viszont, nyilvánvalóan, lecsapódik a pára, aminek egy része kifolyik a verdánk alá. Igen, ez lesz az a tócsa, amit egy-egy perzselő nyári napon már biztos te is sokszor szemrevételeztél, esetleg szagolgattál is, hogy meggyőződj róla, tisztán vízbázisú-e a folyomány. Idáig nem is lenne gond, de a pára egy része a párologtató modulban marad, és az ottani sötét, nedves miliő sajnos táptalaja a nem vágyott paraziták számára, amik a ventilátorok áramoltató hatására bizony kikerülnek az autó belső szférájába is. Így kellő odafigyelés és óvatosság hiányában számos egészségi problémának tehetjük ki magunkat és utasainkat is. Hogy ezt elkerüljük, nem árt, ha megjegyezzük, hogy csakúgy, mint az autó egyéb komponensei, a klíma is időszakos szervizelést igényel, aminek a tökéletes időzítése igazából a használati dömpinget megelőző tavaszi szezon.
Milyen klímatisztítási és fertőtlenítési megoldások léteznek?
- Klímaszervizes ózonos fertőtlenítés
- Klímaszervizes ultrahangos sterilizálás
- Sűrített levegős direkt csírátlanítás
- Aeroszolok
- Habképző készítmények
- Füstbombák
Az autóklímád hosszú élettartama és optimális üzemmódja érdekében itt hagyunk egy tuti tippet, amit, ha lelkiismeretesen alkalmazol, az autód légkondicionáló berendezése egyszerűen imádni fog: télen is kapcsold be 2-3 hetente néhány percre! Ezzel hatékonyan csökkenthető a gázszivárgás eshetősége, illetve a gumitömítések kiszáradása is meggátolható. Nem mellesleg amúgy, a klíma a párát is sokkal hamarabb leszárítja a szélvédőről, így abszolút indokolt a folyamatos és nem csupán a nyárra korlátozott használat.