Ha útra kelünk az autóval, akkor biztosnak kell lennünk benne, hogy szükség esetén le tudjuk lassítani vagy meg tudjuk állítani a járművet. Ehhez természetesen a tökéletesen működő fékberendezés nyújt segítséget. A fékrendszer egyik legfontosabb eleme a fékbetét, amelyet bizony időnként cserélnünk kell. Milyet válasszunk?
A fékbetét
Fékezéskor jó néhány alkatrész együttes munkájára van szükség, a teljesség igénye nélkül: a fékpedáltól kezdve a főfékhengeren keresztül, a fékbetéten át a féktárcsáig. A legkomolyabb munkát az utóbbi kettő végzi, amelyek egymáshoz nyomódva tudják megállítani az autót, méghozzá úgy, hogy a mozgási energiát hőenergiává alakítják. Rendkívül magas hőmérsékletet kell elviselniük, miközben folyamatosan koptatják egymást, aminek végül az lesz a következménye, hogy bizonyos időközönként cserélni kell őket. A gyártók előre meghatározzák a csereperiódust, amely a fékbetétek esetében valahol negyven-, és nyolcvanezer futott kilométerenként keresendő. Persze ez nagyban függhet a fékbetét típusától, minőségétől, a gépkocsi használatának módjától. Emiatt érdemes nyitott szemmel járnunk, és figyelni az autó által mutatott jelekre. Ha úgy érezzük, hogy változik a fékhatás, később kezd el fogni a fék a megszokottól, vagy fémes hangot hallunk minden alkalommal a kerekek felől, ha lenyomjuk a fékpedált, akkor gyanakodhatunk arra, hogy elkoptak a fékbetétek. Minden évben legalább egyszer, mondjuk az éves kötelező szerviz alkalmával ellenőriztessük le a fékek állapotát, így biztosak leszünk benne, hogy biztonságosan közlekedhetünk. A jobb gumiszervizekre is számíthatunk: az évszaknak megfelelő abroncsok felszerelésekor sokszor jelzik a tulajdonosnak, hogy rozsdás vagy kopott a féktárcsa, vagy elhasználódott a fékbetét, ideje cserélni.
Melyiket válasszuk?
Ha fékbetétet kell cserélnünk, akkor a legfontosabb, amit szem előtt kell tartanunk, hogy mindig párban kell felszereltetnünk az újakat az autó egy-egy tengelyén. Számtalan típusból és gyártóból választhatunk azonban. Ezt persze befolyásolja, hogy milyen autónk van, a hozzá illő verziókból válogathatunk. Egyrészt eldönthetjük, hogy milyen típusú legyen az új alkatrész: léteznek organikus, félfémes, kerámiarostot tartalmazó vagy akár acélrost felhasználásával készült változatok is. A szerves anyagú fékbetétek gyártásakor ezeket a porszerű, vagy szálas anyagokat kötik meg töltőanyaggal, erre elsősorban műgyantát használnak. A fékbetétre ezt az anyagot ragasztással, vagy nagy ritkán szegecseléssel viszik fel. Minden gyártónál más és más a recept, hogy a legstabilabb, legmegbízhatóbb, legcsendesebb fékbetétet készítsék el. Attól függően, hogy milyen anyagot használnak, lehet különbség az egyes típusok hőelvezetési tulajdonságaiban, kopási mutatóiban. Nem feltétlenül jobb vagy rosszabb egyik, vagy másik, csak máshogy reagál egyes vezetési stílusra, így gyorsabban vagy lassabban használódik el, ha nem a megfelelő típust választjuk. Persze az átlagos sofőrnek nem kell órákat töltenie a megfelelő alkatrész kiválasztásával, egy jó minőségű középes árkategóriás fékbetét beszerelésével biztonságosan közlekedhetünk az utakon. A gyártók között pedig szabadon válogathatunk, amelyik nekünk tetszik, és persze amelyik az autónknak is megfelel. A Remsa, a Bosch vagy éppen a TRW termékei tökéletesen fognak működni, ha mellettük döntünk, és az áruk sem túl magas. Ha nagyobb teljesítményű autónk van, akkor a Textar vagy a Zimmermann portékái közül válogathatunk, míg a luxusmárkákhoz az ATE fékbetétei felelnek meg leginkább.