A korszerű dízelmotorok egyik fontos, a környezetszennyezést mérséklő alkatrésze a részecsketisztító, amit a DPF vagy a FAP rövidítésekkel szoktak jelölni. A részecskeszűrő statikus része egy idő után a kiszűrt részecskékkel telítődik, amitől úgy lehet megtisztítani, hogy nagyon magas, 600 C fok körüli hőmérsékleten kiégetjük. Erre az autó komputere figyelmezteti a vezetőt és ilyenkor egyenleges sebességgel kellene, lassabban hajtani a kocsit. A motor ilyenkor több gázolajat fogyaszt és az olaj is károsodhat, aminek az a következménye, hogy gyakrabban kell cserélni. Időszerű az olajcsere 10-12 ezer kilométerenként sem. Még akkor is, ha az ilyen motorokhoz ajánlott speciális olajat használjuk.
Hogyan növelhető a részecskeszűrő élettartama?
Az egyszerű, de természetesen pont ezért nehezen kivitelezhető megoldás: a vezetési szokások módosítása. Ez több dolgot jelent. Az első: ne hajtsuk túl a motort. A káros, szennyező részecskék a legnagyobb mennyiségben az autó erős gyorsításakor keletkeznek, amikor a vezérlés nagy mennyiségű üzemanyagot fecskendez az adagolóba. Ugyanilyen kedvezőtlen hatással van a tisztítóra, ha rövid távon használjuk az autónkat, amikor nincs ideje a motornak a kellő hőmérsékleten működnie. Hasonlóan rossz hatása van a dugókban álldogálásnak. Ha el akarjuk kerülni a autószervizbe járást az DPF vagy a FAP miatt, akkor – akárhogy kerülgetjük – a legjobb megoldás az életmód változtatása. Az autók úgy lettek tervezve, hogy hosszabb távon, nagyobb fordulatszámon működjenek hatékonyan. Állandó városi cirkálás kapcsán várjuk autószervizünkben autója részecskeszűrőjének tisztítására.