Könnyen lehet, hogy a frissen bevezetett vizsgálati rendszerek kijátszására is kitaláltak már valamit a gyártók, ezért tovább szigorítaná a dízeles autók károsanyag-kibocsátásának ellenőrzését az Európai Számvevőszék. A 2015-ös dízelbotrány során 8,5 millió érintett autót az Európai Unióban adtak el.
Tovább trükköznek az autógyártók?
Sokszor írtunk már a dízelbotrányról. Ennek kezdete 2015-re nyúlik vissza, amikor az autógyártók egy része, de kiemelten a Volkswagen került bajba azért, mert megpróbálta átverni a hatóságokat, és manipulált emissziós értékeket valós adatként akart „eladni”. Ezt hatalmas balhé követte, tulajdonképpen innen datálható a dízel autók népszerűségének visszaesése, amely a mai napig látható trend a világ, de közelebbről szemlélve Európa és Magyarország autópiacán is. Amikor a logikus lépés az lenne, hogy a gyártók „behúzzák fülüket és farkukat”, és a befizetett büntetések után végre elkezdenek szabályosan „játszani”, furcsának tűnhet az Európai Számvevőszék legutóbbi figyelmeztetése, amelyben állítják: könnyen lehet, hogy a frissen bevezetett vizsgálati rendszerek kijátszására is kitaláltak már valamit. A dízelbotrány világszerte 11 millió gépjárművet érintett, ezek közül 8,5 milliót az Európai Unióban adtak el, így érthető, hogy szeretné megelőzni az újabb problémákat a szervezet. A luxembourgi központú számvevőszék szerint bár javultak a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó uniós jogszabályok, a fenti veszély miatt további szigorításokra lesz szükség. Nem csoda, ha egyre kevesebben gondolják úgy, hogy jó ötlet dízelüzemű személygépkocsit vásárolni…
Évekbe telhet, mire látszik az eredmény
A számvevőszék szerint dicséretes, hogy az Európai Unió felgyorsította a károsanyag-kibocsátás területén már elindult kezdeményezéseket, és felismerte a probléma fontosságát. Ez a folyamat jelenleg is tart, hiszen nem minden új szabály lépett hatályba, ezek eredményessége így egyelőre nem mérhető. Az látszik, hogy az új vizsgálati rendszer alkalmazásával lesznek nehézségek. Az új nitrogén-oxid-kibocsátás vizsgálatának bevezetése mindenesetre eredményes volt, jobb számokat produkáltak az új kiadású dízelek. Lassú viszont a folyamat, hiszen hiába kötelező már a forgalomban lévő járművek vizsgálata az uniós tagállamokban, és hiába hívtak már vissza több mint tízmillió járművet, évekbe telhet, mire érződik az eredmény a városok levegőminőségén. Ehhez kapcsolódó pozitív változás, hogy néhány nagyváros már kitiltotta a dízelek egy részét a központjukból.