Ha szóba kerülnek a kocsiban alkalmazott folyadékok, a legtöbb autótulajdonosnak egyből az üzemanyag és a motorolaj ugrik be először. Holott ezeken túl még számos, a jármű működése szempontjából nélkülözhetetlen folyadék található a kocsikban. Cikkünkben most ezekre a folyadékokra, és karbantartásukra hívjuk fel a figyelmet.
Fékfolyadék
A fékfolyadék gyakorlatilag egy közvetítő szerepet játszik a kocsinkban: a fékpedállal meghajtott főfékhengert kapcsolja össze a kerékfékhengerekkel. Folyamatos használat mellett egy idő után elkezd felhígulni vízzel, mivel vannak olyan pontjai a rendszernek (kiegyenlítőtartály, fékhengerek, flexibilis fékcsövek), melyeken keresztül bejuthat a levegő páratartalma, és emiatt egyre inkább növekszik a fékfolyadék víztartalma. Azért vettük pont ezt legelőre, mert az indításra nincs hatással a fékfolyadék állapota, így gyakran megfeledkeznek róla az emberek. Minimum két évente ajánlott cserélni!
Szervofolyadék
A szervofolyadék tartja fenn a kormányerő-rásegítő szivattyú és annak munkahengerei között a hidraulikus kapcsolatot. Azoknak, akiknek elektromos rásegítésű kormányművel szerelt az autója, nem kell foglalkozniuk a szervó olaj cseréjével, mivel ezekben a rendszerekben nincs. A folyadék elhasználódását a felhabosodásából vagy a kormánymozgatás alatti szokatlan zajokból észlelhetjük. 100 000 kilométerenként ajánlott cserélni, viszont elsőre szinte kivitelezhetetlen a folyadék teljes kiürítése a rendszerből, ezért általában kétszer kell egymás után megcsinálni.
Váltóolaj
A kormányzáson túl sebességváltás nélkül sem tudnánk autót vezetni. A váltóolaj elengedhetetlen eleme a váltómű tökéletes működésének, ez minimalizálja a szerkezet belső súrlódását, valamint a mechanizmus alkatrészeinek súrlódási hőjének elvezetéséért felel. Amennyiben a gyártói kézikönyvben találsz a cseréjére vonatkozó előírást, akkor az alapján válts új váltóolajra, viszont ha nem, akkor legalább 100 000 kilométerenként cseréltess váltóolajat. Ez azért is fontos, mert működés közben kicsiny fémszemcsék válnak le a szerkezetben található szinkrongyűrűkről, fogaskerekekről, amik idővel teljesen beszennyezik a folyadékot.
Hűtőfolyadék
A hűtőfolyadék számos, nagy jelentőséggel bíró funkcióval rendelkezik, ezek közül is talán a motorműködésből eredő veszteséghő elvezetése a legkiemelkedőbb. Ezen kívül az utastér melegítéséért is ő felel. Ajánlott időközönként megmérni, vagy mérettetni refraktométerrel a hűtőfolyadék dermedéspontját, mivel főként ez határozza meg a hatékonyságát. Alapvetően nem szoktak az autógyártók a folyadékra vonatkozó csereperiódust előírni, de azért érdemes minden 100 000 kilométer futásteljesítmény után lecserélni. Csere és utántöltés esetén is mindenképp a gyárilag megadott folyadéktípust használd, amennyiben lehet, már készre keverve.
Ablakmosó folyadék
Az ablakmosó is tipikusan egy olyan folyadék az autókban, amire nem szentelnek figyelmet a tulajok. Pedig rendkívül fontos szerepet lát el, ez biztosítja számunkra a tökéletes kilátást a szélvédőn. Érdemes desztillált vízzel kevert folyadékot tölteni a tartályba, mivel ellenkező esetben eltömődhetnek az ablakmosó fúvókák a kicsapódó vízkő miatt. A tél beálltával pedig ajánlott kifejezetten erre az évszakra kifejlesztett ablakmosó folyadékot betölteni, mivel a fagy akár visszafordíthatatlan károkat is eredményezhet az ablakmosó motorjában.