A nyár derekán még a mai, korszerű autóknál is előfordulhat, hogy a hűtőrendszer megoldhatatlan feladat elé kerül, vagy kisebb-nagyobb hiba miatt nem képes gondoskodni a motor hűtéséről. A meglepetés esélyét itt is csökkenthetjük a rendszer időszakos átvizsgáltatásával a szervizben.
Karbantartás, ellenőrzés: működőképes motorhűtés
Évtizedekkel ezelőtt a forró nyári napokon mindennapos látvány volt az útszélén gőzölgő hűtővize miatt veszteglő autó. Az autópályák forró betonján, vagy az araszoló városi forgalomba, esetleg a meredek hegyi utakon rendre felforrt a víz a hűtőkben. Mára ez a ritkaságok közé szorult vissza, de van az a meleg és vannak azok a kisebb-nagyobb hibák, rendellenességek, amelyek miatt még most is fel tud forrni a hűtővíz. Mindjárt a legegyszerűbb, amikor nincs elég víz a rendszerben. Ilyenkor csak utána kell tölteni, lehetőleg desztillált vizet. Az sem ritkaság, hogy a hűtőrács a nyári rovarinvázió és egyéb okok miatt annyira eltömődik, hogy képtelen a hatékony hőcserére. Meg kell tisztítani. A legjobb nagy nyomású vízzel, gőzzel.
A hűtőrendszer kisebb hibája is nagy galibát okozhat
Mivel a hűtőrendszerben túlnyomás alatt kering a hűtőközeg, ezért a legkisebb tömítési hiba, mondjuk a hűtősapka meglazulása, vagy az ottani tömítés hibája a nyomás csökkenéséhez, a keringés romlásához, a víz felforrásához vezethet. Minden olyan esetben, amikor a műszerfalon figyelmeztetést kapunk a hűtővíz túlhevüléséről, azonnal kapcsoljuk be a fűtést. Ez nem éppen kellemes a nyári hőségben, de a célja, hogy gyorsan hőt vonjunk el a rendszerből. Ez után minél előbb hajtsunk egy benzinkúthoz, vagy pihenőhelyre és csak ott állítsuk le a motort. Ha idő előtt leállítjuk, tovább rontjuk a hűtés hatékonyságát, még jobban forrni fog a víz. A hűtősapka levételével várjunk addig, amíg a motor kihűl, mert a nyomás alatt lévő rendszerből felcsapó forró gőz a kezünkre vagy az arcukba csapódhat.