Az olajcsere nem nehéz feladat, azonban néhány szempontot figyelembe kell venni. Milyen lépésekből áll a használt motorolaj leeresztése? Miért fontos, hogy üzemmeleg legyen a motor? Szűrőt is kell cserélni egyúttal? Mutatjuk a válaszokat!
A maradék fáradt olaj és az új keverése minden esetben tilos
Az első és egyben legfontosabb lépés a megfelelő minőségű olaj beszerzése. Mi számít megfelelő minőségűnek? Az a típus, ami az adott autó kézikönyvében szerepel. Amennyiben így sem egyértelmű, hogy melyik típust igényli a gépjármű, érdemes megkérdezni ezzel kapcsolatban egy szakembert. A második fontos lépésre az olaj leeresztésekor kerül sor. A fáradt olajat minden esetben teljesen le kell engedni, nem keveredhet az előző olaj az újjal. Ennek oka, hogy a régi olaj rontja az új adaléktartalmát. Sokan azt hiszik, hogy nem okozhat gondot, ha a régire öntik az újat, amennyiben ugyanarról a típusról van szó. Tévednek, hiszen akkor is le kell engedni a fáradt olajat, ha ugyanabból a típusból kerül bele új változat. Szóval a régi és az új típus keverése minden esetben tilos.
Olajszűrőt is kell cserélni az olajcsere során?
Az olajcserével egyidejűleg olajszűrőt is kell cserélni. Erre egyrészt azért van szükség, mert a szűrőben maradhat fáradt olaj, másrészt pedig egyéb szennyeződések is lerakódhatnak benne. Ilyen szennyeződés lehet például a gyanta és a koksz. Ezek a szennyeződések nagyban rontják az olajszűrő hatékonyságát, szóval nem érdemes ezen spórolni. Az említetteken kívül a mennyiségre is figyelni kell. Fontos, hogy pontosan annyi olaj kerüljön a motorba, amennyi szükséges, se több, se kevesebb. Ez egyszerűen ellenőrizhető egy olajszint jelző pálca segítségével. Amennyiben nem megfelelő a mennyiség, könnyen kár keletkezhet a motorban. A túlzott mennyiség olajcsöpögést és a tömítések túlterhelését eredményezheti, a kevesebb pedig jelentős olajfogyást és a motor túlterhelését. Szükséges az öblítő átmosás? A mai motorolajok esetében egyáltalán nincs szükség öblítő átmosásra, sőt kárt is okozhatunk vele. Amennyiben a fáradt olaj megfelelően kerül leengedésre, a szennyeződések is távoznak. Értelmetlenné válik ebben az esetben az öblítő átmosás. Milyen hibákat okozhatunk vele? Egyrészt az öblítő átmosás hatására szennyeződések rakódnak le a motorban, másrészt pedig gondot okoz, hogy maga az öblítő benne marad a motorban. Az öblítő pedig szennyezi az új motorolajat. Az említett tanácsok betartásával meghosszabbítható a motor élettartama.