Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

Szeged

Kossuth Lajos sugárút 85.

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

Cserélhető-e tömör féktárcsa hűtöttre és fordítva?

féktárcsa közelről

Azzal nagyjából mindenki tisztában van, hogy ha a vezetés biztonságáról van szó, semmi sem relevánsabb, mint a gumiabroncsok és a fékek kérdésköre. A féktárcsa pedig a fékrendszer egyik legkritikusabb eleme. A modern autók napjainkban tömör vagy hűtött féktárcsákkal rendelkezhetnek. A kétféle féktárcsa vastagsága és egyéb jellemzői eltérőek. Az alábbiakban szeretnénk egy útmutatóval szolgálni, amelyben elmagyarázzuk, hogyan működnek, miben különböznek és hasonlítanak egymásra, mik a prioritásai az egyes típusok használatának, illetve érintjük azt is, hogy hogyan lehet előirányozni a fékteljesítmény javítását. Nézzük!

Kezdjük rögtön azzal, hogy megválaszoljuk a címkérdést, nevezetesen azt, hogy felcserélhető-e a két típus? A tömör féktárcsa helyére biztosan nem tudsz hűtöttet installálni, mert utóbbi jóval vastagabb. Ezért az autótulajdonosoknak tudniuk kell, hogy milyen típusú féktárcsák vannak a járműveiken. A hűtöttet többnyire az első tengelyeken használják. Ennek az az oka, hogy fékezéskor a jármű súlypontja az első kerekekre helyeződik át, ezáltal ott nagyobb fékerőt lehet alkalmazni a kerekek csúszáshatáráig, mint a hátsó tengelyen. A nagyobb fékerő viszont több hőt termel, és mivel a hűtött féktárcsának jobb a hőelvezetése, mint a tömörnek, így sokkal tovább megmarad a fékrendszer fékező hatása, mintha csak tömör tárcsákat használnának.

Melyik a jobb?

Bár mindkettő ugyanazzal az alaphidraulikával működik, a kétféle féktárcsa mégis eltérően szuperál. A szellőző modult úgy tervezték, hogy a normál működés során hosszabb ideig hatékony maradhasson. Bár sok modern jármű alapfelszereltségét képezik, egyes teherautók és terepjárók továbbra is tömör féktárcsákkal vannak felszerelve. A hűtöttek gyorsabban fejtenek ki nagyobb fékerőt, ami rövidebb féktávolságot eredményez, és mivel levegő hűtésnek vannak kitéve, nyilván a hőgazdálkodásuk is jobb, így gyorsabban is hűlnek. Ezzel ellentétben a tömör féktárcsa alkatrészei nincsenek levegős közegben, így fékezés után ennek a típusnak több időbe telik lehűlni is. Ez a fék elgyengülését, a fékezőképesség elvesztését okozhatja, ha a súrlódó anyag túlmelegszik. A szellőztetett fékrotorokat kifejezetten úgy tervezték, hogy kiküszöböljék a forró pontokat működés közben. Így kiváló fékezést biztosítanak akkor is, ha az ismételt vagy erős fékezés elkerülhetetlen. A nedves teljesítmény frontján is a hűtött viszi a prímet, hiszen nyitott a levegőre, ami könnyebb kiszáradást eredményez. Súlykérdésben laikusként is könnyen kitalálható az állás: igen, a levegősek könnyebbek, mint az azonos erő kifejtésére tervezett tömör féktárcsák. A szervizelés tekintetében viszont mindenképpen a vaskosabb fajta a megfizethetőbb, ezenkívül további előnyként hozható fel a javukra, hogy nem hajlamosak a törésre, és normál vezetési körülmények között teljesen effektívek is.

Hogyan lehet javítani a fékek teljesítményét?

Ha késleltetett lassulást és fékerő gyengülést tapasztalsz, valószínűleg izgatja a fantáziád a jármű fékrendszerének update-je. Elengedhetetlen azonban annak megértése, hogy az autó fékrendszere csak akkor működik hatékonyan, ha a gumik állapota és a felfüggesztés is optimális. Ezek nélkül a legjobb fékrendszer sem sokat javít a vezetési élményen. Amennyiben a hatásfokot szeretnéd növelni úgy fokozhatod a súrlódást a fékbetét és a forgó féktárcsa között. A súrlódási erő fokozását pedig egyes fékbetétanyagokkal érheted el.

Jelentkezzen be szervizünkbe!

Időpont kéréshez töltse ki az alábbi űrlapot, vagy keressen minket az elérhetőségeink egyikén!

Olajcsere, szűrő csere

Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Automata váltó olajcsere

Automata váltó olajcsere átöblítéses gépi automata eljárással.

Fékszerviz, fékjavítás

Személy és kisteher gépjárművek hidraulikus fékrendszereinek javítása, karbantartása. Pontos hibamegállapítás, gyors javítás, hogy autója mielőbb biztonsággal használható legyen.

Olajcsere, szűrő csere Időszakos és kilométer függő kötelező karbantartási művelet. Motorolaj és az olajszűrő cseréje, szükség esetén a gépjárműben megtalálható szűrők ellenőrzése és cseréje.

Kuplung javítás, kuplung csere

Kuplung rendszerek teljeskörű javítása, kuplung készletek cseréje rövid határidővel kedvező alkatrész árakkal.