Napi energiaszükségletünk nagy részét a konvencionális szén-hidrát alapú (ásványi szén, kőolaj) energiahordozókból nyerjük égetés által. Mint minden (ipari) tevékenységünknek, ennek is gazdaságosnak és fenntarthatónak kell lennie.
Az utánégetés szükségességéről
Napi energiaszükségletünk nagy részét a konvencionális szén-hidrát alapú (ásványi szén, kőolaj) energiahordozókból nyerjük égetés által. Mint minden (ipari) tevékenységünknek, ennek is gazdaságosnak és fenntarthatónak kell lennie. Nyilvánvalóan arra kell gondolnunk, hogy az „égetés” energiahozama az elméleti határt minél jobban megközelítse azzal a feltétellel, hogy az égéstermék környezetünkre – sőt mi magunkra – is a lehető legkevésbé legyen káros. Ezek a feltételek sok esetben ellentétesek, arra kényszerítik a mérnököket, hogy komplex rendszereket tervezzenek az „égés” szabályozására. Általános eljárás az égési folyamat korrigálása (szakaszosítása) úgynevezett utánégetéssel, ami jelenthet üzemanyag hozzáadást a már keletkezett de még sok oxigént tartalmazó égési gázokhoz (pl. teljesítmény fokozására a repülőgépek sugárhajtóművének esetén ), vagy égési gáz visszaáramoltatást az égési térbe környezetkímélőbb és kisebb energiafogyasztású égés megvalósításáért. Ez utóbbi a jelenlegi robbanómotoros gépkocsi-technológia egyik sarkalatos technológiai megoldása, fő célja az egyre szigorodó környezetvédelmi előírásoknak való megfelelés megvalósítása.
Az EGR szelep
Az EGR szelep egy alkatrész az égési gáz visszaáramoltatási technológiák fizikai megvalósításában. Általában gépkocsink (javítása) kapcsán hallunk róla. Mint minden szelep egyirányú áramlást biztosít. Gépkocsik esetén a nagyon mérgező szén-monoxid (CO) és nitrogén-oxidok (NOx), valamint szilárd részecskéket tartalmazó égési gázok visszaáramoltatását teszi lehetővé azzal a céllal, hogy az égetési tér hőmérsékletét csökkentse és az említett káros anyagok képződését (mennyiségi) keretek között tartsa, némi üzemanyag megtakarítást is lehetővé téve. Ez egy visszacsatolós rendszer melyben az EGR szelep komplex vezérlőművel van összeépítve. Működését sok szempont figyelembe vételével szabályozzuk (kivitelezés szerint hidraulikusan vagy számítógép vezérléssel): a gépkocsi megterhelése, sebessége, a motor üzemmódja (fordulatszáma), az üzemanyag, hűtővíz, levegő hőmérsékletének, sőt a légnyomás függvényében. Környezetkímélőbb égetés mellett viszont az EGR szelep használata pótlólagos karbantartási feladatokat ró az üzemeltetőre, melyekből a legfontosabb a szelep időszakos takarítása eldugulásának megakadályozása céljából.