Az autóipari munkahelyek jelentős része megszűnhet 2030-ig Németországban, ha a szegmens nem reagál az elektromobilitás által előidézett változásokra. Az elektromos autókhoz elengedhetetlen akkumulátorok piacát jelenleg nagyrészt Ázsiában találjuk.
200 vs. 1200 részegység
Több tízezer autóipari állást veszélyeztet az elektromobilitás Németországban a Fraunhofer IAO gazdaságkutató intézet tanulmánya szerint. A stuttgarti cég a hajtáslánc- és motorgyártó ágazatban jelenleg meglévő 210 000-ből 75 000 állás megszűnését jósolja meg az elkövetkezendő 12 éven belül. A tanulmány nagy jövőt jósol az elektromos kocsiknak az újautó-értékesítésben: 40%-os részarányt jósolnak nekik. Amennyiben az arány 90%-ra emelkedik, úgy a munkaerő fele válna nélkülözhetővé. A jelenlegi járművek hajtáslánca 1200 részegységből áll, viszont az elektromos autóké alig kétszázból. Épp ezért az utóbbiak gyarapodása nem csak a hajtáslánc-gyártókat, de más fém- és gépipari ágazatokat is kedvezőtlen helyzetbe hozna.
Utol kell érni az ázsiaiakat
Az IG Metall szakszervezet főtitkára szerint nincs ok az aggodalomra, időben jelezni fogják az ágazat előtt álló próbatételeket. Hozzáteszik ugyanakkor, hogy az autóiparnak tömeges átképzési programot kell biztosítania ahhoz, hogy munkásai ne veszítsék el munkahelyüket. Hangsúlyozták, hogy néhány régióban súlyos foglalkoztatási problémák fordulhatnak elő a szükséges megelőző intézkedések hiánya esetén. Leginkább a benzinmotorokra specializálódott kisebb autóipari beszállítók veszélyeztetettek. A szakszervezet feltett szándéka ennek orvoslására foglalkoztatási tervet készíteni minden érintett vállalat részére. Az akkumulátor kulcsfontosságú szerepet tölt be az elektromobilitás terén, ám gyártását szinte csak kínai és dél-koreai cégek folytatják. A németek úgy vélekednek, mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a legújabb akksigeneráció már földrészünkön gyártódjon.