Hétfő-Csütörtök: 8:00-17:00
Péntek: 8:00-16:00

+36-62-554-013

Árajánlat, időpont kérés

E-mail üzenet írása

Árajánlat, időpont kérés

A túl puha kuplung okai

Kuplungszerkezet a kocsiban

A kuplung, illetve ahogy a szaknyelv nevezi, a főtengelykapcsoló autónk egyik legfontosabb alkatrésze. A motor és a sebességváltó között helyezkedik el. Feladata, hogy a különböző fordulatszámú alkatrészek működését összehangolja. Mint minden alkatrész, idővel sajnos a kuplung is elhasználódik, így ilyenkor kuplung javítás, rosszabb esetben csere válik szükségessé.

Néhány gondolat a kuplungról

A kuplung három fő részből tevődik össze, a kuplungszerkezetből, a kinyomó csapágyból és a kuplungtárcsából, amely a tengelykapcsoló központi összekötőeleme. Fontos, hogy ha valamelyik meghibásodik, akkor mindent egyszerre szükséges cserélni. Mivel ezek együtt kopó alkatrészek, egy új elem beszerelése után már nem tudnának összhangban működni, ami gyorsan további problémák forrása lehet. A működési elvük alapján kétfajta kuplungról beszélhetünk. Az egyik a folyadéksurlódással üzemelő hidraulikus kuplung, a másik pedig a mechanikus kuplung, ami surlódással működik.

Meghibásodás jelei

Ahogy a bevezetőben is írtuk, a kuplung fő feladata a motor és sebváltó összekötése. Itt lényegében az történik, hogy a motor által termelt energiát leadja a sebességváltónak. Emellett persze szabályozza, hogy a váltó minden gond nélkül módosíthassa a fokozatokat menet közben. Látható, hogy lényegében szinte minden mozdulatnál szerepelnie kell ennek a fontos alkatrésznek, így nem meglepő, hogy a gyakori használat következtében a folyamatos amortizációval is számolnunk kell. Az elhasználódás egy idő után meghibásodáshoz vezet, aminek az esetek többségében érezhető jelei is vannak. Ilyen egyértelmű jel, a szokásosnál puhább a kuplung, vagyis ha már csak a visszaengedés legvégén kezd el fogni. Ilyenkor valószínűleg arról van szó, hogy elkoptak a kuplungtárcsák és nem tapadnak megfelelően.

Figyeljünk a szagra

Pont az ellenkezője is előfordulhat, azaz hogy csak nagy nehézségek árán tudjuk lenyomni a pedált. Ebben az esetben elkerülhetetlen a kuplung bowden cseréje. Ha induláskor büdös, égett szagot érzünk, vagy erős gázadás hatására sem gyorsul az autónk és már egy kisebb dombra történő felmenetel is csak nagy nehézségek árán kivitelezhető, cserélni kell a tárcsákat, mivel azok a jelekből ítélve teljesen elkoptak. A kuplungszerkezet meghibásodására kell gondolnunk, ha váltás közben recsegő hangot tapasztalunk, esetleg zörgő zajt hallunk a kuplungpedál lenyomása során. Ilyenkor valószínűleg cserélni kell a hibás alkatrészt, bár szerencsés esetben megúszhatjuk egy egyszerű holtjátékállítással, ami természetesen jóval kisebb anyagi ráfordítást igényel.

A weboldal sütiket (cookie-kat) használ, hogy biztonságos böngészés mellett a legjobb felhasználói élményt nyújtsa. Adatvédelemi szabályzat