Ahány gyártó, annyi szabály az olajfogyasztásra. Van, aki szerint két olajcsere között semennyi olaj nem tűnhet el a rendszerből, azonban akad olyan, aki szerint „természetes”, hogy valamennyi kenőanyag távozik. Tartozzunk bármelyik gyártó ügyfelei közé is, annyi bizonyos: ha hirtelen változást észlelünk, könnyen lehet, hogy a szelepfedél adta meg magát.
Mi az a szelepfedél?
Mielőtt részletezni kezdenénk a szelepfedél-tömítés leggyakoribb hibáit, nem árt, ha magával a fogalommal tisztában vagyunk. Egyszerűen megfogalmazva a szelepfedél a motor legfelső része. Úgy is mondhatnánk, hogy ez egy burkolat, ez alatt helyezkedik el a vezérműtengely, a szelepek, valamint a hengerfej is. Ez az alkatrész egy tömítésen keresztül, csavarokkal csatlakozik a motor felső részéhez. Fontos azt is megértenünk, hogy mi az a kartergáz. Ez lényegében egy túlnyomás, amely mindegyik dízel- és benzinmotornál jelen van. Mivel ezek működése során nem lehet egymástól elzárni a forgattyúsházat és az égésteret, utóbbiból egy üzemanyag–pára–levegő elegy kerül az előbbibe, a dugattyú gyűrűi mentén. Ezt nevezzük kartergáznak, ezt az anyagot kell visszavezetni a motor égésterébe, hogy eléghessen. A legtöbb autó esetében a forgattyús házban egy vákuum keletkezik azért, hogy a visszavezetés megtörténhessen. Azért, hogy ez a vákuum létrejöjjön és megfelelő mértékű legyen, egy rugós szabályozó szelepet helyeztek el a szelepfedélben. Ez a gumis szerkezet folyamatos erőhatásoknak van kitéve, nem csoda, hogy az eltelt idő során elhasználódik, megkeményedik, megreped, mi több, a legtöbb esetben ez a tönkremenetel drasztikusabb formában jelentkezik – a szelep lényegében kiszakad a helyéből. Ilyenkor nincs mese, cserélni kell. Ha a szelepfedél leszerelésre kerül elengedhetetlen a szelepfedél tömítés cseréje is.
Olajfogyasztás, füst és a többiek
Az első és leginkább egyértelmű jele a tömítés hibájának az, ha szökik az olaj a rendszerből. Ez az eshetőség „szerencsére” egyértelmű tüneteket mutat: a motor kívülről, a szelepfedél mellett olajos lesz. Akkor, ha ilyesmire gyanakszunk, a legegyszerűbb úgy utánajárni a dolognak, hogy letisztítjuk a motort egy tiszta ronggyal és a használat során megkeressük azt a tömítést, amely mellett a motor kiengedi az olajat. Sajnos nem minden esetben ennyire egyértelmű a hiba forrása, számtalan tünet utalhat a szelepfedél tömítésének hibájára. Ezek közé tartozhat az egyenetlen alapjárat, a szegényes üzemanyag-keverékre utaló hibakód is. Sípoló hangot is hallhatunk a motorból, ilyenkor a tömítés mellett szökik a levegő, de megnövekedett vákuum is előfordulhat. Olajat fedezhetünk fel a szívósorban, gyújtáskimaradás is előfordulhat. Mi több, az is jel lehet, ha az olajbetöltő sapkát nehéz letekerni, vagy éppen a nívópálcát nehezen lehet csak kihúzni – mindkettő a túlzott vákuumra utal. Legvégső esetben az is előfordulhat, hogy a motor leáll, vagy nehezen indul csak be. Mint az látható, több olyan tünetet is produkálhat a szelepfedél tömítésének gondja, amely több másik alkatrész problémájára is vonatkoztatható. Nem egyszerű tehát megállapítani ebben az esetben a hibát, egy hétköznapi autótulajdonos az esélytelenek nyugalmával állhat neki a forrás megkereséséhez. Ha nem szeretnénk órákat elemzéssel, törölgetéssel és teszteléssel tölteni, lehet, hogy jobban járunk egy szakszervizzel. Amennyiben igazolást nyert a szelepfedél-tömítés hibája, nem kell azonnal cserére gondolni. Több szerviz foglalkozik javítással, felújítással, akár garanciát is vállalva a régi-új alkatrészre. Akkor se keseredjünk el, ha a régi szelepfedél már menthetetlen és újat kell beszerezni. Szerencsére nem emészt majd fel tetemes összeget az új alkatrész. Annyit legalábbis nem, amennyit az okozna, ha a problémáról tudomást sem véve tovább használnánk kocsinkat, a hibás alkatrésszel egyetemben. Ez esetben készüljünk fel a legrosszabbra, hiszen a hibás és elhanyagolt szelepfedél komoly gondokat okozhat, nem csak az olajfogyás lesz a legnagyobb gondunk. A motortérben szétfolyó olaj komoly károkat okozhat, inkább ne kockáztassunk!