Olyankor, amikor levegő kerül a fékrendszerbe, legtöbbször a fékpedál felpuhulását érezhetjük. A fékhatás ténylegesen csak többszöri pedálnyomás után jelentkezik. A levegős féket fékjavítással, vagyis légtelenítéssel tudják orvosolni a szervizekben, ám, ha az nem segít, akkor viszont a teljes fékhidraulika rendszert át kell nézni, megvizsgálni a fékfolyadék minőségét.
A legjellemzőbb jelek
Amikor azt tapasztalod, hogy a fék egyre puhábban működik, a fékpedál gyors, egymás utáni benyomásra, pumpálására felkeményedik a fék, minden bizonnyal levegő került a fékrendszerbe. Leggyakrabban a fékbetét cseréjét követően szokott ez előfordulni. Ellenkező esetben, azaz keményebb fékpedál esetén is beszélhetünk levegős fékről. Bármelyiket is tapasztalod, a fékrendszer légtelenítése jelentheti a megoldást a problémára.
Fékek légtelenítése házilag
A fék légtelenítését házilag is el lehet végezni kellő hozzáértéssel és tapasztalattal rendelkezőknek (de csak is akkor!), két ember kell hozzá. Egy, aki légtelenít a féknél, és egy, aki a fékpedált pumpálgatja. A műveletsor kezdéseként vedd le a fékmunkahenger legmagasabb pontján elhelyezkedő légtelenítő csőcsavar sapkáját, és húzz rá egy átlátszó műanyag csövet. Még ezt megelőzendő azonban rakj a csavarra egy megfelelő méretű csillagkulcsot (ne villáskulcsot vagy crova dugókulcsot!). Az elején még csak egy picit mozgasd meg a csavart, és szólj a segédednek, hogy nyomja be a fékpedált. Majd ellent tartva nyisd tovább a csavart óvatosan, lassan, és várd meg a fékfolyadék bekerülését a csőbe. Ilyenkor a levegős fékmunkahenger szörcsögni kezd, utána pedig buborékmentesen halad felfelé a fékfolyadék a csőben. Pár centiméteres folyadék magasságnál zárd el a csavart. Ilyenkor már légtelenítetted is az adott hengert. A másik három keréknél is ismételd meg a lépéseket, a jobb hátsónál kezdve. Miután mindegyikkel végeztél, és mégis puha marad a fék, akkor bizony nem a munkahengerben alakult ki légbuborék, hanem valahol a csővezetékben. Ebben az esetben kizárólag a fékfolyadék cseréje orvosolhatja a gondot.
Fékolaj cseréhez töltsd fel a tartályt az új folyadékkal, majd a jobb hátsó keréknél nyisd meg a légtelenítő csavart. A műanyag cső alá helyezz egy kisebb edényt, s szólj a segédednek, hogy nyomja meg a fékpedált, és tartsa is úgy. Ilyenkor minimális fékolajnak kell folynia az edénybe. Ha ez megtörtént, zárd el a csavart, a segéded pedig engedje fel a féket, majd pumpálja fel keményre. Újból nyisd meg a légtelenítő csavart, és nyomkodtasd meg többször a pedált megint. A pedál alsó holtpontja előtt kell szólnia a segédednek, ha itt tart, zárd el. Ezt mindaddig folytassátok, amíg az új olajat meg nem látod. Ezután ismételd meg a műveletet a bal hátsó keréknél, majd a két elsőnél, de az új olaj betöltését hagyd ki! Akkor vagy teljesen kész a légtelenítéssel, ha a fékfolyadék szintjét a minimum és maximum jel közé állítottad be a tartályban.