Vegye komolyan, ha elkopik a fék

Vegye komolyan, ha elkopik a fék

Az autó egyik legfontosabb része a fékrendszer – ha felmondja a szolgálatot, lehet, meg sem állunk a kórházig. Nagyon oda kell figyelni a működésére, mert csúnya meglepetéseket okozhat.

Megadja a gyártó, meddig kophatnak az alkatrészek

A nyár nem a fékrendszer kedvenc időszaka. A fékfolyadéknak nem tesz jót az extrém meleg – gázbuborékok keletkeznek benne, emiatt romlanak a kenési tulajdonságok. Ugyanígy hat a fékolajra az erős fékezés is a meredek hegyi lejtőkön. Ebből kifolyólag a fék is gyorsabban kopik, használódik el. Ráadásul egy családi nyaralás olyan terheket ró az autóra, amik megint csak rövidítik a fék élettartamát. Csomagokkal megrakodva, tetőcsomagtartóval vagy utánfutóval indulunk neki az útnak, és a féknek a plusz súly plusz terhelést jelent. Ha pedig a fék elkopik, gyengül a fékerő, és éles helyzetben az utakon ez komoly balesethez is vezethet. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy mint minden alkatrésznél, a fékeknél is megadja a gyártó, milyen gyakran, azaz hány megtett kilométer után kell fékbetétet, tárcsát cserélni. A féktárcsa a tárcsás fékeknél akár 80-100 ezer kilométert is kibír, a fékbetét ennek a felét. A dobfékes rendszereknél ez lehet akár 100-150 ezer kilométer is. A gyártók minimum vastagságot is megadnak a féktárcsákra, betétekre: utóbbi 3 mm vastagságig tudja a feladatát maradéktalanul ellátni. Ha a kopás ennél nagyobb, akkor is cserélni kell az alkatrészeket, ha még nem értük el a megadott kilométerszámot.

Az autó jeleket ad, csak értelmeznünk kell azokat

Alapvető tehát, hogy nem indulunk el kétévesnél öregebb fékolajjal – főleg hőségben –, illetve a megengedettnél jobban elkopott alkatrészekkel. Az autó azonban jeleket is ad, hogy ha megérett a cserére a fék valamely alkatrésze. Ilyen például, ha az autó félrehúz fékezésnél, vagy a csúnya csikorgó, nyikorgó hang, ami leggyakrabban attól keletkezik, hogy elkoptak a fékbetétek. Általában az akusztikus kopásjelző adhat ki ilyen hangot, ami a cserére figyelmeztet, de lehet persze más baj is – például az, hogy megsérült a betétlemez. Vegye a szerviz felé az irányt fékjavítás céljából akkor is, ha túl könnyű, vagy túl nehéz lenyomni a pedált a kívánt hatás eléréséhez. Furcsa, reszelős hang jelzi azt is, ha rozsda kezdte el megenni a féktárcsát. Az első pár nagyobb fékezés leviheti a rozsdát, de ha nem így történik, ajánlott cserélni a tárcsát. A legújabb autókban persze már jelez az elektronika, hibaüzenet formájában, ha teendőnk van a fékrendszerrel – ettől függetlenül nem árt, ha tudjuk, milyen hiba mire utal. Fontos az is, hogy megbízható autószervizben szereltessük a fékeket – a használt, kopott, rosszul beszerelt fékbetét a féktárcsát is tönkreteheti, és az autó fékezésnél irányíthatatlanná válhat.