A BMW és a Porsche közös fejlesztésének eredménye egy teljesen új technológia, mellyel az elektromos autókat villámgyorsan, akár negyed óra alatt is fel lehet tölteni. A két töltőfejet tartalmazó kísérleti töltőállomást a németországi Jettingen-Scheppach-ban állították fel.
Még alig akad autó, amit tölteni tud
A legújabb típusú szupertöltő egyik feje 450, míg a másik 175 kW leadására képes, de egyelőre kevés az olyan autó, mely ekkora teljesítményt kezelni tud. Éppen ezért a bemutatón a Porsche egy kísérleti autóján mutatták be az új gyorstöltést. A Fastcharger elnevezésű villanykúton a 90 kWh-ás akkumulátorba 400 kW feletti teljesítménnyel áramlott az energia, ezzel új rekordot állítottak fel. A szériagyártású elektromos autók jelenleg még nem igazán vannak felkészülve ilyen energiamennyiség fogadására, de néhány éven belül ez a módszer is elterjedhet. Napjainkban a töltőpontok teljesítménye 3,6 és 22 kW között mozog, a gyorstöltők általában 50 kW-osak. A típusspecifikus Tesla hálózata a maga 120 kW-jával már az erősebb ligában játszik. A legerősebb töltők teljesítménye eléri a 350 kW-ot, de az ilyen nagyteljesítményű áramforrások egyelőre csak néhány szerencsésebb országban érhetőek el. Az Egyesült Államokban, San Franciscoban például a napokban adtak át két 350kW-os töltőegységet.
Verseny az idővel
A 450 kW teljesítményű szupertöltő a 10 százalékra lemerült akkumulátort körülbelül negyed óra alatt tölti fel 80 százalékra, ami szintén rekord a most elérhető áramforrások között. A Porsche kísérleti gépjárművének hatótávját például 3 perc alatt 100 kilométerrel lehet megnövelni. Az új töltővel tehát jelentősen csökkenteni lehet a „tankolással” eltöltött időt, mely eddig egy negatív érv volt az elektromos autókkal szemben. Ha belegondolunk abba, hogy negyed óra alatt 500 kilométernyi töltés juthat az arra alkalmas autóba, akkor szinte teljesen versenyben vagyunk az átlagos üzemanyagot használó autósokkal, ugyanis a benzinkutakon eltöltött idő egy felmérés szerint 15 és 20 perc között van. Az Fastcharger-ek elterjedésére azonban sajnos még várni kell. Ahhoz, hogy akár Németországban is jelentős mennyiségben legyenek elérhetők a szupergyors töltőknek még néhány év biztosan kell. Aki azonban Jettingen-Scheppach környékén jár, az most ingyenesen veheti igénybe a jelenlegi leggyorsabb töltési lehetőséget. Akkor se essünk pánikba, ha az autónk nem kezeli a 450 kW-ot, hiszen a Fastcharger szoftvere automatikusan gépjárművünk maximális áramfelvételi kapacitásához állítja be a töltés erejét.