Többet fogyaszt az autó, mint a katalógus szerint? A hiba a mérésben van!

Többet fogyaszt az autó, mint a katalógus szerint? A hiba a mérésben van!

A legtöbb autós, ha a fogyasztásról van szó, már szinte nem is hisz a katalógusok adatainak, hiszen köztudott, hogy ezeket az autógyárak manipulálják. Erre a hatóságok is felfigyeltek, így 2018 szeptemberétől bevezettek egy új, egyetemes számítási módszert, a WLTP-t. Az új előírás szerinti elvégzett vizsgálati adatok már jóval közelebb állnak az autók valós fogyasztásához.

A régi rendszert könnyű volt kijátszani

A kilencvenes évek óta használt NEDC – New European Driving Cycle – rendszer elavultságát szinte mindegyik autógyártó kihasználta. A fő probléma az volt, hogy a régi rendszerben azonos sebességváltási pontokat alkalmaztak minden autónál, tehát nem számított az autó motorjának hengerűrtartalma és teljesítménye; nem vették figyelembe az eltérő műszaki paraméterű járművek sajátosságait. Szintén probléma volt, hogy a NEDC szerinti méréseket egyetlen tizenegy kilométeres tesztút megtételével végezték el, melynél az átlagsebesség 34, a maximális sebesség pedig 120 kilométer/óra volt. Könnyű volt így a valósnál akár harminc – ötven százalékkal kisebb fogyasztást elérni, hiszen ügyes szoftveres programozással előre felkészülhettek a megmérettetésre. A régi mérési rendszer – hiába frissítették az évek során többször – nem alkalmazkodott a modern vezetési körülményekhez, ezért teljesen alkalmatlanná vált a valós fogyasztási adatok megállapítására.

Az új rendszer életszerűbb

A WLTP – Worlwide Harmonised Lightweight Test Procedure – nem csupán az előbb felsorolt tényezőket veszi figyelembe. Dinamikus mérési ciklusban vizsgálják az autókat, a teszt során az átlagsebességet 46,5 kilométer / órára, a legnagyobb sebességet 131kilométer / órára emelték. Mivel az elmúlt évtizedekben a nagyvárosokban megnőtt a forgalom, így az új szabvány sokkal több városi araszolást mér, mint az előző. A fix sebességváltási pontok helyett a gépjárművek tömegét és teljesítményét figyelembe véve határozzák meg a váltási pontokat, így minden egyes autónál az egyedi paraméterek alakítják a fogyasztást. Minden típusnál figyelembe veszik a rendelhető extrák jelentette fogyasztási eltéréseket is. A kapott értékeket egy tól-ig határtartományba illesztik, így azt is könnyen ellenőrizhetjük, hogy a nagyobb felszereltséggel járó többletfogyasztás hogyan alakul az egyes típusoknál. Mi, autóvásárlók mindenképpen nyerünk az új rendszer kötelezővé tételével, hiszen végre a valósághoz – legalább minimálisan – közelítő adatokat láthatunk ezentúl az autók prospektusaiban.