Mi a szerepe a kéziféknek? Milyen tipikus kézifék hibák jelentkezhetnek? Hogyan kerülhetőek el ezek? Mi a teendő, ha jelentkeztek a kézifékkel kapcsolatos problémák? Miért nem szabad feleslegesen használni a kéziféket? Az alábbi írásunkban igyekszünk megválaszolni a kézifék hibákkal kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat. Tarts velünk!
Mit érdemes tudni a kézifékről? Mit eredményez, ha nem működik megfelelően?
A kézi-, vagyis rögzítőfék többnyire teljesen mechanikus, azonban az újabb autók esetében automata vezérlésű elektronikus változatok is találhatóak. A legtöbb autónál kézzel kell vezérelni a rögzítőféket, de egyes kocsiknál lábbal használható. Hogyan működik? Egy bowden behúz egy kart a féken, amely ez által reteszel és teljesen lezár. Az utastéri kart egy racsnis szerkezet rögzíti a többi alkatrészhez. Amennyiben meghibásodik a kézifék, többnyire a huzalnál vagy a bowdennél érdemes keresni a probléma gyökerét. Mi történik akkor, ha nem megfelelően működik a kézifék? A nyúlás vagy beragadás következtében nem fogja meg az autót, amikor kellene vagy akkor fogja meg, amikor nem kellene.
Ha nem alszik el a kézifék jele a műszerfalon, az nem biztos, hogy a kézifék hibáját jelzi
Amennyiben nem alszik el a kézifék jele a műszerfalon, az attól nem feltétlenül a kézifék meghibásodását jelzi. Lehet, hogy a műszerfalnál, illetve a kéziféknél lévő érzékelőnél jelentkezett a hiba. Mindemellett alacsony fékfolyadékszintet is jelezhet a ki nem alvó kézifékjel. Amennyiben nem az említett problémák állnak a háttérben, előfordulhat, hogy beragadt a kézifék. Mi eredményezhet beragadt kéziféket? Ez az alkatrész a hosszabb várakozás esetén ragadhat be, szóval huzamosabb parkolás esetén a kézifék használatát kerülni kell. Hogyan előzhetőek meg a hibák és problémák? Leginkább a kézifék átgondolt használatával. Ez a fék elsősorban az autó rögzítésére szolgál lejtős helyen történő parkolás esetén. Sík talajon a gépjármű elgurulása ellen elegendő a sebességben hagyott hajtáslánc. Továbbá kerülni kell a kézifék felesleges használatát például a már említett, huzamosabb ideig tartó parkolás esetén. Mindemellett pedig nem szabad beleesni a sokak által elkövetett hibába, vagyis a behúzott kézifékkel való elindulást el kell kerülni. Mindig ellenőrizni kell a kéziféket indulás előtt, hiszen semmi esetre sem szabad behúzott kézifékkel autózni. Legjobb esetben minimálisan károsodnak az alkatrészek, ha azonban tövig van behúzva a kézifék az autózás során, akkor komolyabb problémák is jelentkezhetnek, hiszen a motornak le kell győznie a fékeket.