Az autó úttesten tartásában elévülhetetlen szerepe van a lengéscsillapítónak. Felveszi a kocsi mozgási energiáját, amelyet hőenergiává alakít. Ezáltal elnyelik a rezgéseket, tulajdonképpen az úthoz nyomják a kocsit. Nélkülük a komfortérzetünk jelentősen csorbulna, ráadásul a kocsi egy-egy egyenetlenség miatt kevésbé érintkezne az úttesttel. Ez pedig balesetveszélyes helyzeteket teremthet. Az alkatrész idővel elhasználódik, emiatt pedig cserélni kell. De át kell-e vizsgálni a futóművet is, ha felújítjuk a lengéscsillapítót?
A lengéscsillapító jelentősége
Az autó a gumiabroncsokon keresztül érintkezik az úttesttel. Ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni, ezt a kapcsolódást minél nagyobb mértékben fenn kell tartani. Ezért nagyon fontos a lengéscsillapító tökéletes működése. Ha irányt szeretnénk változtatni, vagy lassítani szeretnénk az autóval, azt csak abban az esetben tehetjük meg, ha a kerekek a talajjal érintkeznek. Ha ez megszűnik a lengéscsillapító elhasználódása, vagy sérülése miatt, akár csak tizedmásodpercekre is, akkor nagymértékben megnőhet a fékút, vagy elvéthetjük a következő kanyart. Ezek a helyzetek pedig nyilvánvalóan baleset bekövetkezésének lehetőségét hordozzák magukban. Emiatt érdemes minimum az éves nagyszerviz alkalmával, vagy nagyjából húszezer kilométerenként ellenőriztetni az alkatrészt. Ha problémát találunk, akkor pedig haladéktalanul meg kell oldanunk. A lengéscsillapító több alkatrészből tevődik össze, a három fő része a dugattyú, a henger és a szelepek. Bárhol is keletkezik a hiba, érdemes az egész alkatrészt lecserélni, javítani csak ritkán lehet. A csere ráadásul párban ajánlott, az egy tengelyen lévő lengéscsillapítókat egyszerre szokás leváltani. Az alkatrészek nem egyenletes kopása miatt így szavatolható, hogy az új elem tökéletesen ellássa a feladatát.
Fontos a futómű beállítása
A futómű bármely elemének cseréjekor mindig kötelező annak ellenőrzése is. A futómű ugyanis mindig az éppen használatos alkatrészekhez van beállítva. Ha egy elemet megváltoztatunk, akkor a beállítás is megváltozhat. A futómű állapotvizsgálata azért fontos, mert ellenkező esetben az autónk nem működik optimálisan. Sokkal könnyebben kophatnak, elhasználódhatnak az abroncsok, egyenetlen lehet az úttartás kanyarodáskor vagy lassításkor. Megnőhet a fékút vagy húzhat az autó valamelyik irányba. Hosszú távon ezek a jelenségek csak egyre rosszabbak lehetnek, amelyek egyre inkább balesetveszélyes helyzeteket teremthetnek. Ezeket azonban könnyen megelőzhetjük, ha nem vagyunk restek bizonyos időközönként leellenőriztetni, majd szükség esetén beállíttatni a futóművet. Tegyük ezt minden nagyobb szerviz alkalmával, de abban az esetben is, ha lecseréltetjük az abroncsokat az évszaknak megfelelő gumikra. Értelemszerűen akkor is, ha a fentebb felsorolt problémák bármelyikét tapasztaljuk vezetés közben, és természetesen olyankor is, ha a futóműhöz bármilyen módon csatlakozó alkatrészt kell kicserélnünk. Ebbe a kategóriába tartozik a lengéscsillapító cseréje is. Mindezek miatt, ha szükséges az alkatrészt egy újjal pótolnunk, akkor kalkuláljuk be a szerelési költségbe a futómű beállításának díját is. Még mindig jobban járunk, mint abban az esetben, ha a rosszul szabályozott futómű miatt extrém módon kezd kopni bármely alkatrész. Legyünk inkább előrelátóak. Utóbbi kimenetel során ugyanis a szerelési költség a lengéscsillapító csere és a futómű beállítás többszörösére is rúghat.