Vélhetően sokan hallottak már a 40 ezer fős cseh kisvárosról Mlada- Boleslavról. A legérdekesebb adatt, hogy a 40 ezer lakosból 20 ezren a Skoda gyárban dolgoznak, a gyár mellett pedig megtekinthető a cseh autógyártó történetének teljes evolúciója.
Panelházak árnyékában
A város azon része, ahol a gyár és múzeum található erősen a szocialista építészet stílusjegyeit viseli magán, amerre a szem ellát mindenhol panelházak és ipartelepek találhatóak. Ez nem meglepő, hiszen a település nagy részét maga a gyár foglalja el, ami kiterjedését tekintve egyébként nagyobb, mint például Monaco. A gyár mellett egy a modern kornak megfelelő Skoda-szalon található, ennek az árnyakéban húzódik meg az egyszerű, minden különösebb építészeti cicomát mellőző múzeum. Belépve az épületbe, hasonlóan egyszerű, bár úgy is fogalmazhatnánk, hogy célratörő kialakítás fogadja a látogatót. A szemet gyönyörködtető régiségek vélhetően helytakarékosság céljából polcszerű állványokon vannak kiállítva. Nem rossz ötlet, ám a fotózást eléggé nehezíti.
Kerékpártól autómobilig
Sokakat meglep az információ, hogy a Skoda valójában egy kerékpárgyárból nőtte ki magát. Pedig így van. Vaclav Klement egy helyi könyvesbolt tulajdonosa, egyébként a kerékpározás amatőr szerelmese, német biciklit használt, ami hamar tönkrement. Segítséget kérve írt a gyártónak, azonban elutasító választ kapott. Ekkor elhatározta, hogy saját kerékpárgyártó vállalatot hoz létre. Ebben hamar segítségére sietett egy Václav Laurin nevű mérnök, így 1895-ben elkezdődött Laurin & Klement cég működése. Érdekesség, hogy a név mai napig fennmaradt, hiszen a Skoda legjobban felszerelt típusait ezzel az elnevezéssel illetik. A technika fejlődése nem kerülte el a céget, így 1899-ben már elkészült az első motorkerékpárjuk. Innen természetesen egyenes út vezetett az automobilokig.