Meg kell oldani a forgalom szabályozását, biztosítani kell az autók számítástechnikai szükségleteit, ki kell dolgozni a jogrendszert – csak néhány feladat, ami az önvezető autók korának kihívásai közé tartozik. Amellett persze, hogy a kocsikat is el kell készítenie a gyártóknak. Előbbi problémákat azonban országonként kell orvosolni, és a magyar autópályákat működtető cég meg is kezdte az együttműködést ebben az ügyben.
Jön az önvezető autók forradalma
Belegondolva a hazai úthálózat néhány helyen tapasztalható állapotába, utópisztikusnak tűnhet a gondolat, hogy hamarosan sofőr nélküli, önvezető autók járják majd a magyar utakat. Pedig bekövetkezik ez a helyzet, ha nem is jövőre, de a nem olyan távoli jövőben. Ennek már jelei is vannak, ugyanis hazánk készül az innováció újdonságaira: a Magyar Közút Nonprofit Zrt. bejelentette, hogy az osztrák és szlovén autópályák kezelőjével folytat együttműködést, a három ország célja a hálózatba kapcsolt, együttműködő önvezető autók megjelenésére való ráhangolódás. Nem kell ezen annyira meglepődni, hiszen ami jelenleg az elektromos autók forradalma, az hamarosan az önvezető kocsiké lesz – ahogyan előbbi verzióból már szinte minden valamire való márka rendelkezik néhány modellel, utóbbi esetben még csak a tesztelésnél tartanak. Nemrég a német Volkswagen jelentette be, hogy ne lepődjön meg senki, ha sofőr nélküli kocsit lát Hamburgban, hiszen a város egyik kilenc kilométeres útszakaszán elindult egy tesztüzem. A népszerű Golfot küldték csatasorba, a kocsi közlekedését pedig az emberi tényező helyett tizenegy lézeres szkenner, tizennégy digitális kamera, valamint különböző ultrahang- és radarszenzorok segítik.
Nem a nulláról kell építkezni
Természetesen itt még nem tart a Magyar Közút Nonprofit Zrt., de nem is nekik kell feltalálniuk az önvezető autók spanyol viaszát, csupán lehetővé kell tenniük, hogy azok használhassák a magyar sztrádákat. Ez sem kis feladat: meg kell oldani a forgalom szabályozását, biztosítani kell a számítástechnikai hátteret – az említett Golf például percenként öt gigabyte adattal dolgozik –, és meg kell teremteni hazánk jogrendszerében azt a gyakorlatot, amely lehetőséget ad ezeknek az autóknak, kamionoknak a közlekedésben való részvételhez. Nem a nulláról kell építkezni, mivel jelenleg is megosztják a felek az adatokat és a webkamerák képeit, tanulva a másiktól, egymástól. Hazánkban Zalaegerszegen már folynak tesztek önvezető autókkal, de csak próbapályán. Ezeket a teszteket hamarosan ki kell vinni a magyar utakra, hiszen csak valós élethelyzetekben lehet felkészülni a speciális szituációkra.