A sebességváltó a gépkocsink egyik legfontosabb része. A hibátlan, flott működése nemcsak hogy növeli a vezetési élményt, de – és ez a legfontosabb – segít a motornak, hogy reagáljon a kitűzött feladatokra: a számunkra megfelelő sebességgel jussunk A pontból B pontba. Viszont ez is csak egy alkatrész, ami elromolhat és a Murphy-törvény alapján, ami elromolhat, az el is romlik. Bár a nehézkes mozgatástól még nem kell a falnak menni, érdemes utána járni, hogy mi is lehet a bibi.
Miért nehéz a sebességváltó mozgatása?
Mivel a váltó egy több elemből álló alkatrésze a gépjárműnek, ezért több forrása is lehet a hibának, amiket a váltót alkotó elemekben kell keresni. Ezek az alkatrészek külső tényező, például szennyeződés miatt is meghibásodhatnak, de az is előfordul, hogy szimplán csak megöregedtek, vagy elhasználódtak. Egy sokat futott gépkocsi esetében megeshet, hogy a szinkronizáló, vagy a különböző fokozatok kúp alakú felületei szimplán elkoptak – ilyenkor a váltás nehézkessé válhat.
Sajnos azonban nem csak ez a válasz létezik a nehézkes sebességváltó-mozgásra. Olyan okai lehetnék meg a jelenségnek, mint:
- helytelenül beállított sebváltóvilla-mechanizmus,
- ugyanezen villa elkopása, meghibásodása,
- esetleg még a be nem állított tengelykapcsoló.
Ezekkel érdemes szakszervizhez fordulni, és kuplung javításra vinni lehetőleg minél hamarabb, mert másképpen a váltó pont egy rossz pillanatban válhat használhatatlanná. Viszont amennyiben télen tapasztaljuk ezt a kellemetlen tünetet, ám a váltót leellenőrizve nem találunk hibára utaló jeleket, akkor elképzelhető, hogy csak meg kell várni, míg a motor és a váltó is bemelegszik. Ilyenkor jó, ha óvatosabban finomabban vezetünk.