A motor megfelelő működéséhez megfelelő levegő–üzemanyag arányra van szükség. A levegőtömeg-érzékelő (MAF) kritikus szerepet játszik az üzemanyag-kezelő rendszerben az arány megfelelő biztosításában. A MAF figyeli a motorba belépő levegő hőmérsékletét és mennyiségét. Ez az információ az autó számítógépéhez kerül, amely vezérli az üzemanyag-befecskendezőt és a gyújtásrendszert. Ha az érzékelő szennyeződik, olyan gondokat észlelhetsz, mint a hosszabb indítási idő, rángatózás gyorsításkor, durva alapjárat, esetleges leállás vagy a kipufogócsőből távozó fekete koromfüst. Az üzemanyag-hatékonyság csökkenését is észlelheted. A MAF rendszeres rutin karbantartásaként végzett tisztítás segíthet csökkenteni és megelőzni ezeket a problémákat. De vajon mivel érdemes tisztítani?
A MAF szenzor tisztítása
Sajnálatos módon a MAF érzékelő egy idő után beszennyeződik a felgyülemlett törmelékkel, olajjal, porral és pollennel, ami pontatlan leolvasást indukálhat, ez viszont negatívan befolyásolhatja a motor levegő-üzemanyag arányát. Mivel a levegő tömegáramot a referencia- és a szabadon álló vezetékek ellenállásának különbsége határozza meg, minden ezt befolyásoló tényező pontatlan leolvasást eredményezhet. Vagyis ilyenkor a MAF tisztításra szorul. Jegyezd meg jól, hogy soha ne használj karburátor- vagy féktisztítót MAF érzékelőn, mivel az ezekben a tisztítószerekben lévő vegyszerek tönkretehetik a kényes receptorokat. Ehelyett speciális MAF szenzortisztítóra van szükség. A másik, amit fontos tudni, hogy semmiképpen ne alkalmazd a MAF szenzor tisztító eljárást járó motornál, és a kulcs ne legyen gyújtáshelyzetben sem. Ez ugyanis jelentős károkat okozhat az érzékelőben. Kizárólag kikapcsolt állapotban és lehűlt motornál húzd ki az érzékelőt. Ezután távolítsd el a levegőbeszívó csövet, majd szedd ki a MAF-érzékelőt. Helyezd a szenzort egy törölközőre, hogy felfogd az esetleges maszatolást, majd rögzítsd a műanyag szívószálat a dobozon lévő fúvókába, és fújd be a ház belsejét 10-15 fújással. Figyelj rá, hogy a vezetékeket és a lemezt ne érje a szer, mert ezek elég kényesek. Permetezd be az érzékelő és a ház minden oldalát, beleértve a csatlakozókat is. Ha kész, szereld vissza a kocsidba, és hagyd néhány percig, hogy a vegyszerek elpárologjanak, mielőtt elindítanád a motort.
Milyen gyakran kell tisztítani a MAF érzékelőt?
Célszerű a MAF érzékelőt minden alkalommal megtisztítani, amikor cseréled vagy takarítod a légszűrőt, de 15-20 ezer kilométerenként mindenképpen. A folyamat elég egyszerű ahhoz, hogy a rutinkarbantartás része legyen. Ha a motor ellenőrző jelzőfénye kigyullad, vagy hibakódot látsz a szenzorral kapcsolatban, akkor ez minden bizonnyal a tökéletes alkalom a receptor megtisztítására. Ezt az egyszerű karbantartási műveletet könnyen elvégezheted akár a garázsban, amikor csak néhány perced van rá. Amellett, hogy helyrehozza a motor általános durva futásával és az egyenetlen alapjáratával kapcsolatos problémákat, a légtömeg-érzékelő megtisztítása segíthet javítani a benzines autó futásteljesítményét és megőrizni a vezethetőségi produktivitását is. Abban az esetben, ha a motor légtömeg-érzékelőjének tisztítása nem eredményez teljesítményjavulást vagy a korábbi hibák javítását, a légbeszívó rendszer további elemeit is meg kell vizsgálni.