A gépjármű vásárlása komoly dolog, amellyel egy nagy értékű vagyontárgyat veszünk a nevünkre. Természetes, hogy védjük, óvjuk, nem akarjuk, hogy bármi baja legyen, vagy illetéktelen kezekbe kerüljön. Ezt persze nem tudjuk garantálni, így a biztosítás megkötése a legjobb megoldás, hogy bizonyos mértékig nyugalomban tudjuk kedvencünket.
Miben különböznek a biztosítások?
Az első dolgunk azután, hogy kifizettük az új vagy használt autónk vételárát, hogy Kötelező Gépjármű Felelősség Biztosítást kötünk. Ezzel szavatoljuk, hogy megtérüljön annak a kára, akinek egy szerencsétlen baleset esetén kárt okozunk. Ha a mi hibánkból történik az ütközés, akkor viszont a mi javítási költségeinket nekünk kell megfizetnünk. Ehhez nyújt segítséget a Casco, amely részben leveszi a terhet a vállunkról, ha egyszerre nagyobb kiadással jár az autónk helyreállítása. Ezeken felül pedig van egy biztosítási forma, amely abban különbözik a többitől, hogy gazdasági totálkár, sőt lopás vagy rablás esetén is számíthatunk arra, hogy ha már a kocsinknak búcsút inthetünk, legalább annak a vételárát visszakaphatjuk. Ez nem más, mint a GAP (Guaranteed Asset Protection), amely a többi biztosító által fedezett piaci érték és a vételár közötti különbséget téríti meg. Az esetleges káridőponti érték, amelyet a Casco vagy a KGFB kifizet, ugyanis lényegesen kevesebb lehet, mint az autó vásárlására fordított összeg. Akkor is segítséget jelenthet a GAP biztosítás, ha hitelből vettük a kocsit, ugyanis ahelyett, hogy autó nélkül maradnánk hiteltartozással, legalább a tartozásunk kiegyenlítése biztosítva van. Persze a biztosítás megkötésének szigorú feltételei vannak.
A GAP biztosításról általában
Ha élni szeretnénk a GAP biztosítás előnyeivel, akkor az alábbi elvárásoknak kell megfelelnie az autónak: nem lehet a jármű nyolc évesnél idősebb és három és fél tonnánál nagyobb tömegű. A szerződést határozott időre köthetjük, általában egy-négy év közötti időszakra. A biztosítás díját előre, egy összegben kell rendeznünk a biztosító felé. Csak akkor van lehetőség a szerződéskötésre, ha a tulajdonszerzés után, biztosítótól függően hatvan vagy kilencven napon belül alá tudjuk írni az okmányokat. Be kell mutatnunk a pénzintézetnek az adás-vételi szerződést, amelyen a biztosítani kívánt jármű vételára nem lehet kevesebb, mint egy millió forint, de több sem, mint huszonöt millió. Ha ettől eltér, akkor el fogják utasítani az igényünket. Abban az esetben is így járhatunk, ha kiderül, hogy a megvásárolt kocsit korábban már minősítették totálkárosnak, sőt akkor is, ha nagyban eltér a gyárilag megadott leírástól, vagyis tunningolva van. Kizáró ok lehet az is, ha a járművet versenyzésre akarjuk használni. Nem élhetünk a biztosítás adta előnnyel, ha oktatóautóként vagy taxiként van jelen a forgalomban a kocsi. Visszadobják az igényünket akkor is, ha az áru szállításában szánunk szerepet a frissen vásárolt négykerekűnek. Ha aláírtuk a biztosítást és ezután történik velünk baj, akkor is figyelnünk kell néhány dologra: a jármű szervizelését a gyártói utasítások szerint kell elvégezni, és a szervizkönyvben vezetni. A káresetet a megtörténtét követő tizenöt napon belül be kell jelenteni a biztosító felé. Ha ezek nem valósulnak meg, akkor hiába tartjuk a markunkat. Ha pedig valaki azon törné a fejét, hogy szándékosan kárt okozna, vagy valótlanul lopást állítana, annak nem árt tudni, hogy ezekben az esetekben rendőrségi feljelentést kell tenni, amelynek a dokumentációját a biztosító minden esetben be fogja kérni a kárigény kifizetéséhez.