
Mire kell figyelni motorolaj-választásnál a DPF szűrők szempontjából?
2021.12.27.
Milyen adminisztratív költségekkel jár egy külföldi autó behozatala?
2022.01.03.Hacsak nem engedheted meg magadnak, hogy gyakrabban vásárolj új autót, akkor bizonyára te is mindent megteszel annak érdekében, hogy megvédd a sérülésektől és a korróziótól. Ennek egyik legjobb módja, ha a járgányt garázsban tartod, igaz? Tény, hogy nyáron a kocsiszín megvédi az autó festékét a túlexponálástól és a rozsdát okozó esőtől. Az is biztos, hogy téli viharok idején a kocsinak jobb a garázsban, mert nem borítja hó és jég. Ez mind igaz. De ezzel közel sem teljes még a történet. Köztudott, hogy a só a karosszéria egyik legnagyobb ellensége. Anélkül, hogy túlzottan belemerülnénk a középiskolai kémiába, kijelenthetjük, hogy a só rozsdásodást okoz a fémmel reakcióba lépve, és amit a legtöbb ember figyelmen kívül hagy, az az, hogy télen a garázsban való parkolás és a melegebb hőmérséklet a páratartalommal és a sómaradékkal kombinálva felgyorsítja az oxidációt, és ez még több rozsdát jelent.
Hogy is van ez a téli garázs téma?
Azok, akik szemüveget viselnek, tudják, mi történik, amikor belépünk egy melegebb helyiségbe, miután egy ideig a hidegben voltunk. A kondenzáció azonnal ködössé varázsolja a lencséket, és nyilvánvalóan ugyanez a jelenség zajlik autónk különböző mechanikai alkatrészei esetében is. Némelyikük hajlamos a rozsdára, mint például a kipufogórendszer. Ezenkívül a jármű gumitömítései gyorsabban amortizálódhatnak a jelentősebb hőmérséklet-eltolódások közepette. Amennyiben mindezt még sóval fűszerezett hó és jég is színesíti, az olvasztott latyakból származó víz még tovább növeli a só rozsdát okozó hatásait. Ez pedig jelentősebb korrózió károkhoz vezethet, mintha az autó kint maradna. A garázs nedvessége nem párolog el gyorsan a téli hűvösebb hőmérséklet és a szellőzés hiánya miatt. Ez azt eredményezi, hogy az autó hosszabb ideig marad ázott, ez a hosszan tartó nyirkosság pedig több időt ad a sónak a piszkos munka elvégzéséhez. És persze minden alkalommal, amikor ki-, majd visszamész a kocsival, az egész korróziót okozó folyamat megismétlődik.
Mit tegyek, hogy megelőzzem a korai korrózió metódusát?
Azért ne ijedj meg, vannak előnyei is a téli garázsjáratnak, nem is kevés! Az esszenciális folyadékok, mint például a motorolaj, vékonyabbak lesznek, ami az indításkor gyorsabb kenést tesz lehetővé. Ezenkívül nincs szükség hó vagy jégkaparásra, ami egyértelműen jót tesz a fényezésnek és az ablaktörlőknek is, és nem utolsó szempont az sem, hogy nem kell reszketve hosszú percekig melegíteni a járgányt. Hogy ne az ártalmas impulzusok vigyék el a prímet, javasoljuk, hogy ne melegítsd túl a garázst, télen a körülbelül 5 fokos környezeti hőmérséklet tökéletesen elegendő. Mindemellett a terület optimális szellőztetése lehetővé teszi, hogy csökkenjen a helyiség páratartalma, és ezáltal járművünk gyorsabban kiszáradjon. Figyeljünk oda arra is, hogy az autót gyakrabban vigyük el mosóba, ne várjuk meg, hogy nagyon koszos legyen, és priorizáljuk a viaszos kezeléseket is. A havas-latyakos szennyeződéseket pedig minden esetben távolítsuk el a karosszériáról, mert ezzel elkerülhető, hogy hólyagosodjanak a sárvédőívek, esetleg narancssárgán ragyogjon a küszöb alja, mert ha már kívülről is látszik, az esetek többségében a lemezek alatt már óriási a probléma. Ja, és ne higgyük, hogy csak az öreg autó rohadhat, mert sajnos nem. Viszont, ha be is üt a krach, nem kell beletörődni a pusztulásba, mert a gondos karbantartás, köztük a helyesen megválasztott téli tárolás, sokat segíthet.


