A szilentek feladata röviden annyi, hogy feszességet biztosítsanak a lengőkaroknak, ebből következően pedig a futóműnek. A menet közben tapasztalható kopogás és a bizonytalan úttartás kanyarodás közben szilenthibára utalhatnak. Cikkünkben azt vizsgáljuk, miként működnek ezek az alkatrészek, hogyan hibásodhatnak meg, és miből vehetjük észre, ha gond van.
A szilentek gumi vagy műanyag perselyek segítségével végzik munkájukat, azaz a futómű egymáshoz viszonyítva elmozduló fémelemeit: a váznyúlványt és stabilizátorrudat, a lengéscsillapítót és fixálópontját, illetve a lengőkart és segédkeretet. Ezzel elkerülhető, hogy a két fém elem egymáson forogjon, ezáltal koptassák egymást, csörgő zajt okozzanak. Ehelyett a gumianyag deformálódik, s így nincs szükség zsírzásra, enélkül is csendes, pontos kapcsolatot teremt köztük.
Mi is tulajdonképp a szilent?
A lengőkar szilent tulajdonképp egy vulkanizált gumialkatrész, ami a futómű mozgását segíti, és fém-gumi, bizonyos esetekben fém-gumi-fém összeállításban gyártják. Utóbbinak fel-le és oldal irányba is kell mozognia a karosszériához képest, határoltan. Esetünkben épp ez okozza a hibát, ugyanis amint a szilent elhasználódik, kiszárad, megrepedezik, akkor az elmozdulás túl sok lesz. A lengőkar szilentek keménysége és alapból az anyag befolyásolják azt, milyen vezetési tulajdonságokkal – komfortos vagy sportosabb – rendelkezik egy kocsi. Egy lengőkarhoz akár három szilent is tartozhat, melyek külön-külön rögzítési módszert igényelnek. Azzal, hogy a lengőkar és a karosszéria közé szilentet szerelünk, rugalmas rögzítést biztosítunk a futóműnek. Bizonyos modellekben a fém-gumi vagy fém-gumi-fém szilentek helyett már egy, precízebb hangolást biztosító konstrukciót alkalmaznak: a hidrós szilentet, melynek hidraulika olaj segíti a munkáját. A legújabb modellekben pedig az alumínium konzolba is építenek szilenteket – ezeknél szerencsére nem a teljes konzolt kell cserélni szükség esetén, elég csak a szilenteket. Tapasztalataink alapján a konzol károsodása nélkül max. háromszor tudjuk kipréselni a szilentet belőle.
Mi utalhat a hibás szilentekre?
Ha a gumi alkatrész elfárad, kirepedezik, akkor arra bizonyos jelekből lehet következtetni. Ilyen tipikus szimptóma a fémes kopogó hang minden egyes hepe-hupánál, aszfalt-egyenetlenségnél, ilyenkor ugyanis már a fém a fémmel érintkezik. Szilenthibára utalhat még a kocsi „mászkálása”, mivel a szilentből kikopik a gumi, így a futómű szabadon (kb. 20-30 millimétert is) elmozdulhat. A mozgás mértéke a szilentből hiányzó gumidarab nagyságától függ. Ilyen esetekben sajnos csak a csere jelenthet megoldást, ami a mai modern konstrukcióban elég drága lehet, mivel sokszor csak lengőkarral együtt lehet őket cserélni. Öröm az ürömben, hogy az utángyártott szilentpiacon is remek, minőségi konstrukciók közül válogathatunk, ilyenek a Febi, TRW, Lemförder, Ruville, de akár a Delphi szilentjei is – a teljesség igénye nélkül. Szervizünk futómű javítás kapcsán is készséggel áll rendelkezésedre!