Murphy barátunktól megtanultuk, hogy ami elromolhat, az el is romlik, így simán beüthet, hogy egyszerűen tönkremegy az autós létünk komfortszintjét nagyban fokozó központi zár. Ennek számtalan oka lehet: mechanikai sérülések, beázik a vezérlőegység, vagy szimplán csak bekrepál. És mivel nehéz mellőzni egy már igencsak megszokott kényelmi faktort, ilyen esetben szeretnénk gyors és hathatós megoldást találni a problémára. De vajon milyen munkálatokkal jár a központi zár javítása? Nekiállhatok egyedül, vagy segítséget kell kérnem? Járjunk utána, nézzük meg a lehetőségeket!
Mi lehet az ok, ha a központi zár nem nyitja az egyik ajtót?
A központi zárat egy komfortvezérlő modul szabályozza, amely a távkapcsoló apparátusától kapja az ingereket. Amennyiben érvényes kód indukálódik, úgy a rendszer elvégzi az éppen aktuális nyitást vagy zárást. Ha ez véletlenül nem történik meg, akkor előfordulhat olyan banális eshetőség is, hogy a távkapcsolóban lemerült az elem, de persze lehet jóval komplikáltabb is az ügymenet. Potenciális szituáció lehet, hogy a navigáló blokk adta be az unalmast, lévén, ez is csak egy elektronika, esetleg be is ázhatott. Állhat a háttérben valamilyen mechanikai baki is, a központi zár is befuccsolhatott, de lehet ludas egy mozgatáshoz szükséges elektromotor, egy kiment biztosíték, sőt kábelhiba is előidézhet hasonló tényállást. Megeshet az is, hogy a központi zár ajtóban található motorja ég le, vagy az elektronikája mondja fel a szolgálatot. Sorozatos hibaforrás, hogy az ajtóban lévő kábelátvezetéseknél megsérül egy vezeték. Egyik alternatíva sem hangzik túl jól, de ne izgulj, mindenre van használható praktika!
Mi a teendő, és milyen munkálatokkal jár a javítás?
Nyugi, viszonylag egyszerű a megoldás, de mindenképpen meg kell találni az origót. Érdemes megvizsgálni az ajtóknál a kábeleket, és a sérült, gyanús vezetékeket korrigálni, rendbe hozni. Ha ez kész, lehet tesztelni a kocsit: távirányító megnyom, retesz néz. Ha még mindig nem stimmel valami, tanácsos néhány pillantást vetni a központi zár rudazatára is. Ez is elmozdulhat, meglazulhat az évek során. Állítsuk be, húzzuk meg! Ha ezek után sem működik a rendszer, a zárszerkezeteket is csekkolhatjuk kenőanyag hiány szempontjából. Ha a zár így már könnyen jár, nincs elektronikai és mechanikai gikszer, de még mindig nem szuperál a teljes szisztéma, akkor vagy a működtető motor cseréje, vagy a vezérlő modul szervizelése lesz az orvoslás kulcsa. Utóbbi esetekben mindenképpen hagyatkozz szakértő támogatásra! Hajrá, szurkolunk!