Az autót leginkább azért használjuk, hogy kényelmesen és gyorsan eljuthassunk vele különböző helyekre. Azonban a kocsinak nem tesz jót, ha csak napi néhány kilométert használjuk. Miért problémás a rövid távú autókázás? Mivel tudjuk kivédeni a keletkező hibákat?
Miért okoz problémát?
Bármilyen elintéznivalónk van, hajlamosak vagyunk akkor is a kocsiba pattani, ha csak néhány utcára van, ahova mennünk kell. Pedig ezzel tesszük a legrosszabbat az autónak. Nehéz ugyanakkor ellenállni annak, hogy a kényelmes kocsiban ülve, légkondicionált helyen zenét hallgatva jussunk el az iskoláig, a munkahelyünkre vagy éppen a boltba. A jármű ezeken a rövid szakaszokon szenvedi el a legtöbb károsodást, hiszen a kocsinak időre van szüksége, amíg a kipufogórendszerben és a motortérben lévő kondenzvíz elpárolog. Ha ez nem történik meg, akkor könnyen korrodálódhatnak a fémes elemek. A néhány perces utakon azonban nincs ideje az autónak elérni az üzemi hőfokot, ami segít eltüntetni a kondenzvizet. Szintén probléma léphet fel a motorolaj esetében is, hiszen a nem megfelelő hőmérséklet miatt a folyadék nem képes megfelelően kenni az egymáson forgó alkatrészeket, amelyek így extrém gyorsan elkoptathatják egymást. Hideg időben ezek fokozott problémát jelentenek, ilyenkor még tovább tart, mire a jármű eléri az optimális üzemi hőfokot. Mit tehetünk azért, hogy enyhítsük ezeket a problémákat?
Néha jót tesz egy séta
A legjobb megoldás arra, hogy kíméljük az autót az, ha nem használjuk sokat rövid távokon. Éljünk a tömegközlekedési lehetőségekkel, ha megtehetjük, olcsóbb is, mint tankolni a járművet, ráadásul a villamoson ülve vagy a buszsávban haladva elkerülhetjük a reggeli és a délutáni csúcsforgalmat, nem kell órákat a dugóban ülve bosszankodnunk. Ha kellemes az idő, akkor pedig sétálhatunk is, egy-két kilométer nem nagy távolság, és egészségesebb is, mint a volán mögött nassolgatni, amíg várjuk, hogy végre elinduljon az álló kocsisor, vagy zöldre váltson a lámpa. Persze nem lehet mindig kiváltani a kocsit, és persze esőben, hóban, hidegben, szélviharban kinek van kedve sétálgatni vagy a buszmegállóban fagyoskodni. Mi itt a megoldás? A legtöbbet akkor tehetjük, ha időnként beiktatunk egy-egy hosszabb utat. Persze arról is lehet szó, hogy minden nap átugrunk a szomszéd városba, vagy felmegyünk az autópályára, hogy legalább húsz-harminc kilométer alatt átmozgassuk az autót. Ennyi idő elég, hogy a motor felvegye a megfelelő hőmérsékletet, elpárologjon a nemkívánatos víz az érzékeny területekről, és a motorolaj hozzáadott adalékanyagai is kifejthetik áldásos hatásukat a fémes alkatrészek között. Az sem rossz ötlet, ha hétvégente hosszabb kirándulásokat szervezünk autóval. Meglátogatjuk a szomszéd vármegyében élő nagyszülőket, vagy elugrunk egyet csobbanni a Balatonra, esetleg kirándulunk egyet az észak-magyarországi hegyekben. Ilyenkor a hosszabb utakon minden alkatrész munkába tud állni, beindul a regenerálás a részecskeszűrőben, kitisztul a kipufogórendszer, feléled a motor. Érdemes mindent bekapcsolni kicsit, használjuk az ablakemelőket, a klímát, bármit, amit nem szoktunk minden nap, hogy ezek ne ragadjanak be, vagy kapjanak egy kis kenést. Ha ezekre figyelünk és szánunk időt rá, hogy legyen esélye a kocsinak helyrerázódni, akkor jelentősen eltolhatjuk az alkatrészek csereperiódusát. Ellenkező esetben azzal kell számolnunk, hogy az első meghibásodás után jön a másik, és sok időt fog az autószervizben tölteni a jármű.