A fékbetétek és a féktárcsák a legfőbb kopó alkatrészek, ezért időnként cseréltetni kell őket. Az, hogy mennyi ideig bírják, függ a gyártáshoz használt súrlódó anyagoktól, de ugyanúgy a sofőr vezetési szokásaitól is.
Alapvető befolyásoló tényezők
Ahogy bevezetőnkben is említettük, bizonyos tényezők alapjában véve befolyásolják a fékalkatrészek élettartamát, tipikusan ilyen a sofőr vezetési habitusa. Nem mindegy, milyen erőszakosan, keménységgel, intenzitással nyomogatjuk a fékpedált, erősen hatással van a fékbetétek élettartamára. Emellett az sem mindegy, milyen körülmények között, környezetben autózunk: ha főleg csak a városban, akkor hamarabb elkophatnak a fékalkatrészek, mint amikor hosszabb távokon, országúton kocsikázunk, ilyenkor ugyanis ritkábban van szükség fékezésre. Értelemszerűen a dimbes-dombos, hegyes vidékeken jóval rövidebb lesz a betétek és tárcsák élettartama, hiszen ezeken a helyeken intenzív, gyakori fékezésre van szükség.
Fontos befolyásoló tényező még a fékbetétek keménysége: a gyártók különböző keverékeket használnak a gyártásukhoz a különböző vezetési stílusokhoz, körülményekhez igazítva. A keményebb fékbetétek tovább bírják, ugyanakkor be kell melegedniük ahhoz, hogy hatékonyak legyenek – ezeket főleg a nagy teljesítményű kocsikban alkalmazzák. A puhább fékbetétek jobban teljesítenek alacsonyabb sebességnél, például városi ingázásnál. Amennyiben túl extrém stílusban vezet valaki, akkor ezek a típusú keverékek ráolvadhatnak a féktárcsára, ami miatt csökkenni fog a fékezési hatékonyság. A keménység mellett a gyártáshoz alkalmazott alapanyagok is sokat számítanak tartósság szempontjából. A karbon-kerámia fékeket jóval később kell cserélni, mint a hagyományos fémanyagúakat, ugyanakkor ezeknek be kell melegedniük ahhoz, hogy olyan hatékonyak legyenek, mint standard társaik. Értelemszerűen a karbon-kerámia alkatrészek drágábbak is, épp ezért inkább csak csúcskategóriás sportmodelleken használják őket. Az acélból és más fémekből készült fékek sokkal elterjedtebbek, és teljesen megfelelnek az általános vezetési szokásoknak.
A maximális futásteljesítmény lejártával
Nagy általánosságban negyvenezer kilométert el kell fusson egy szett fékbetét, de tartóssága akár százezer kilométerig is elnyúlhat, ahogy akár húszezer kilométer alatt is el lehet koptatni, netán égetni a fékeket. A féktárcsák általában két szett betétet szolgálnak ki, a gyártó mindig rendelkezik a minimális tárcsa-vastagságról, amelyet nem illik felülbírálni: a túl vékony tárcsa könnyebben vetemedik, ekkor szokott jelentkezni a fékezéskor tapasztalható kormány/fékpedál rezonancia. A hullámosan hagyott tárcsa pedig zajos fékezést és csökkentett betét-élettartamot jelenthet.
Fékcsere esedékességét jelző jelenségek
Mindenképp meg kell nézetned a fékrendszer állapotát, ha szemrevételezéssel úgy látod, megvékonyodtak a fékbetétek. Ugyanúgy ellenőriztetni kell, ha visító, súrlódó hangot hallasz fékezés közben. Ez azért tapasztalható, mert a súrlódóanyag teljesen lekopik az alkatrészről, és a fémfelület fémmel érintkezik. Ilyenkor csak a fékbetét csere jöhet szóba! Ha bizonytalanná válik a fékezés, akkor lehet, hogy a féktárcsák deformálódása áll a háttérben. Bizonyos esetekben segíthet a tárcsafelületek megtisztítása, lecsiszolása, de nem mindig. Sokkal egyszerűbb, kevésbé drágább és jóval biztonságosabb egyszerűen új féktárcsára cserélni a régi kopottat.